fredag 17 september 2010

Vatten och lite mer vatten!

Nu är dammen fylld:) nu kan vi börja att tappa ur den igen:) Jo, det är sant vi ska tappa ur det haha. Men det gör vi inte förrän till våren. Det ska ju i en massa sten och pryttlar till pumpar o reningsverk men det var ju viktigt att dammduken lade till sig ordentligt. Vi har lånat en vattenmätare så nu kan vi se att det är precis 10 kubik som vi fyllt på men det går att fylla lite till som ni ser.Bra att veta hur många kubik den rymmer när man ska köpa pumpar och reningsverk så det inte blir för litet. En massa löv har det fallit i också men det får bli åtgärdat nästa år. Ser verkligen fram emot att plantera och få brygga o altandäck klart för att inte tala om vattenfallet från kullen till höger.

När jag var på väg för att fota vid dammen gick jag förbi denna skönhet - Iris sibirica 'Heliotrope Bouquet'. Den köpte jag från Bourdillon förra året (eller var det i våras) nåja, den har inte blommat i våras i alla fall så jag blev väldigt förvånad när den blommade nu:) Den hade nog slagit ut i går eller förrgår så det var ju tur att jag fick se den:) Ha en trevlig helg alla, det ska jag ha:))

8 kommentarer:

  1. Det kommer bli skitbra!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Åhh vad spännande med dammen! Jag är ju litet av "dammfantast" ju. :) Det är nåt speciellt med vatten.
    Ja dammduken är tung..vår vägde 225 kilo! Inte lätt att få i den, dammen vår är djup, 2 meter. Det är några år sedan nu och man har börjat glömma alla svårigheter. Att få vatten till dammen var en av dem..

    Nu har jag en till utmaning, vi har haft grävaren här och nu hällregnar det...lera lera lera... suck.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt Monne, att ni har dammen klar. Nu är det bara skojigt jobb som är kvar..fast det är mycket jobb det med:))

    SvaraRadera
  4. Brygga! Altandäck! Vattenfall! Det kommer att bli hur underbart som helst! Dessutom har du ju snyggaste irisen redan på plats. Tror du man kan kommendera dom att blomma i september?

    SvaraRadera
  5. Jag önskar att jag gjort så med min damm! Men det får bli till nästa dammbygge istället, då skall det dessutom bli en större damm, men det är många år tills dess :-) Eran kommer att bli perfekt!

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  6. En underbar färg på Irisen!

    Spännade med dammen att ta ett steg i taget verkar vara mycket klokt! MB

    SvaraRadera
  7. Så bra det kommer o bli.... o vad noggranna ni är... önskar jag hade lite av det tålamodet.
    O så trevligt det kommer o bli o sitta på `däcket´ med dammen o viken framför sig... Jag tror inte jag åker förbi nästa gång ;-)
    Hoppas ni får en riktigt gôrgo helg
    Nina

    SvaraRadera
  8. Det där kommer att bli riktigt, riktigt snyggt... Bara liiite avundsjuk. Det hade varit roligt att ha mannen att planera trädgård tillsammams med... men hans stoora projekt just nu är att bygga till våran ladugård med en lösdriftsdel. Så här grävs för fullt här med;)
    Ha en go helg/ Elinore

    SvaraRadera