lördag 25 september 2010

Mer ljung!

Lite mer ljungbilder passar väl bra nu som kan liva upp lite denna gråa och höstruskiga dag:) Den här namnsorten av Calluna vulgaris heter 'Boninta' den köpte vi i Danmark förra året och den har ett vackert gulgrönt bladverk (eller barrverk kanske man säger) med rosa blommor men den är inte lika skrikig i färgerna som den onamnade jag visade för ett tag sedan:) Jag ska försöka få tag på några till av de namnsorter jag har så att det bildas lite större "mattor" av ljungen. Då blir det en annan effekt och sedan får ju inte ogräset så stort utrymme:)



Den här namnsorten 'Annemari' ÄLSKAR jag den är ännu så länge min absoluta favorit:) Den köptes från Polen för ett par år sedan genom en trädgårdsvän. Den har en alldeles fantastisk blommning med lillfingertjocka blomstänglar och blommar i en vackert rosa nyans med långa stänglar. Den ska tydligen inte vara så härdig som andra Callunor enligt experter, i varje fall inte så långvarig men här har den i alla fall klarat två vintrar varav den senaste som var brutal. Så jag hoppas att jag ska klara av den ett tag till.

3 kommentarer:

  1. Din lilla Polska ljung verkar helt ljuvlig sååå tjocka blomstjälkar bara måste vara härlig att se. Ljungen är för övrigt denna tidens läckerbitar.. eller hur.. lyser upp i trädgården på det finaste sätt.. =). Ha en härlig fortsatt helg.. Dina bokköp verkar f ö vara spännande.. =)/Moa

    SvaraRadera
  2. Härliga ljung. Jag har inte några ljung i min trädgård växer vilt i skogsdungen. I år har jag blivit sugen på hortensia så nästa år kanske jag har kommit till ljung//Britt

    SvaraRadera
  3. Ljung vill jag ha i trädgården sedan. Är så vackert, men ser ändå sådär vilt och naturligt ut. Gillar när det är planerat men ser oplanerat ut :)

    Puss o kram
    Emma

    SvaraRadera