fredag 10 september 2010

Höstljung - färgprakt

Idag har det varit riktigt höstlikt med grått och ruggigt väder. På eftermiddagen började det att regna men innan regnet kom var jag ute och fotade lite:) Nu är Calluna vulgaris (Höstljung) som färgglada karameller i rabatten. Målet är att få ljungplantorna att växa ihop i stora mattor och på vissa ställen har det blivit rätt så bra. Köpte för ett par år sedan sent på hösten när de reade ut ljungplantor för en spottstyver, de var inga namnsorter men det blev ju lite som hände i rabatten när man kunde samplantera 12 st i en grupp:) Här är några av dem samt några vita.
Dessa Calluna vulgaris 'Red Favorit' köpte vi i Danmark förra året och eftersom det är namnsorter är de betydligt dyrare så det är "bara" 3 st av dem.
Dessa är köpta onamnade men är så härligt lysande i limegult, de rosa blommorna gör att det ser ..................Ja, ärligt talat så har jag inte riktigt bestämt mig för om jag gillar det eller om jag tycker att det är förfärligt fult:)) Det är i alla fall ingen risk att man inte ser dem.
Så här ser det ut lite granna på håll och som sagt målet är helt tätt med ljung. Även vårljungen Erica carnea finns lite emellan också för att få lite vårfägring också.

6 kommentarer:

  1. Ljung är en helt ny favorit! Det var som med roddisar. Mindes dom från 70 talet som en spretig torr planta....men så fina dom är. Har förstått att dom tar god tid på sig att bli stora och fina. Det är kul med en växt som blommar så sent på året då det hos oss är lite tunt med blomningen.
    Dina rabatter ser jättefina ut!
    // Ken

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycket om ljung och det finns många roliga sorter och varianter. Men....än så länge så har jag ingen plats där dom trivs, så dom jag har köpt har väl kolat de flesta...

    Jag tycker att den limefärgade plantan är helfräck....även om den kanske inte är så vacker ;)

    Kram Elinore

    SvaraRadera
  3. Tänk att jag gillade inte ljung för några år sedan men älskar jag dem.
    De har så fina färger liksom och hör hösten till.Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  4. Tycker att det ser jättefint ut med ljung som "underplantering" till rhododendron och andra växter! Måste hålla utkik efter mer ljung.....

    SvaraRadera
  5. En gång för länge länge sen gjorde jag ett TV-reportage hos en kvinna som odlade enbart ljung och rhododendron i sin trädgård. Jag tror den låg i Vargön eller i närheten. Mycket vackert var det, och hon försäkrade att hon hade blommor året runt.
    Jag har just gjort mig av med min fina vårljung, den förolyckades dessvärre när vi grävde för avloppsanläggningen, men sådan vill jag verkligen ha igen. Man bli ju så lycklig för det allra första som börjar blomma på våren.
    Och höstljung har naturen gett oss i överflöd.

    SvaraRadera
  6. Ljung nej dit har jag inte kommit ännu, och den limegul blev lite för mycket men vem vet jag har kanske ändrat mig om några växtsäsonger, det har hänt förr.
    Dock tycker jag blomman i närbild är underbart vacker och jag har fått till några bra bilder på Klockljung liggande på magen och blå himmel som bakgrund.

    SvaraRadera