lördag 4 september 2010

Trädkapning och shopping!

Idag har det varit ett helt underbart väder:) Efter frukosten gick vi ut och började att förbereda lite för dagens projekt:) Det första var att vi i flera år pratat om att vi måste kapa ett par grenar på det gamla gråpäron trädet. Det är över 100 år så det är rätt murket. Vi vill ju inte kapa ner det men en del grenar måste bort. De var den stora gren som i första hand var väldigt dålig och sedan var det en som hängde rakt över häcken och som dessutom Bokharabindan (Fallopia baldschuanica) börjat att få fäste i. Skulle den få riktigt fäste i den grenen så skulle vi snart ha haft bokharabindan i Boken som står bredvid päronträdet och det ville vi absolut inte. Så här såg det ut när Göran började.
Här är fotot från insidan trädgården. Ni ser hur det nästan har växt ihop med Bokharabindan till vänster.
Här har första stora grenen kapats.

Så här blev det efter att alla grenar kapats och burits bort. Jag smet under det värsta jobbet med att dra bort grenar, jag åkte till Stenungsund med dottern och shoppade:) Det är viktigt det också. Tur man har en underbar och duktig man:)
Jag klippte dock häcken när jag kom hem och det blev riktigt bra tycker jag, nu är det ingen risk längre att Bokharabindan "går ifrån" oss:)) I morgon ska jag se till att allt klipp blir uppkrattat och sedan ska vi nog försöka att fortsätta med det andra projektet - dammen:))

5 kommentarer:

  1. vad fint och luftigt det blev:)
    ha det gott Berit

    SvaraRadera
  2. All trädkapning är inte av ondo. =)
    Snyggt blev det! Och jag håller med om vädret idag - helt underbart! Såna här dagar bara älskar jag hösten....
    Ha det gott
    /Kram Helen

    SvaraRadera
  3. Ja vilket väder vilken dag!
    Det där blev ju riktigt bra.
    KUl att se din ingång.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Underbart väder vi haft idag.
    Sönerna, Johanna och Tobias har varit här idag så nu har vi 30 kubikmeter ved i källaren. Vintern är ju snart här ;-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Perfekt väder för trädgårdsprojekt! Jag planterade hallonsbuskar ifår och käner mig också väldigt nöjd.
    -Grattis också till Guldklimpen!

    SvaraRadera