onsdag 8 september 2010

Läcker!

Idag känner jag mig något bättre från förkylningen, det har väl stabiliserat sig :) Tänkte jag skulle visa vår Kermesbär (Phytolaca americana) Har troligtvis visat den förut men den är så spektakulär att den tål att visas igen:) Det är en stor perenn som blir 1-2 meter hög och lika vid. Dessa bärkolvar var från början vita rätt oansenliga blommor som sedemera övergår till bär. De är från början grönvita men mörknar efterhand till lila som övergår till nästan svart nerifrån och upp Då det är blommor och kolvar i olika stadier på "busken" (den vissnar ju ner på vintern) så är det en väldig färgklick. Fröna är giftiga men bären har tydligen förr använts till att färga vin och saft. Den frösår sig en hel del men är lätt att rycka bort.






Läcker eller hur:))

11 kommentarer:

  1. Ja oj vilken häftig växt! Vad skönt att du känner dig bättre idag!
    Ha en bra kväll! / Irene

    SvaraRadera
  2. Shit så sötsugen jag blev! Ser ju ut som värsta godiset!

    SvaraRadera
  3. Snygg!!! Har haft en men den försvann. God bättring på förkylningen.
    Carina

    SvaraRadera
  4. Ur läcker synd att den inte går att äta.
    Annika

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken annorlunda men otroligt vacker växt.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  6. det är en växt faktiskt som står på min önskelista just nu , efter ha fått se i år att den kan överleva här i Piteå ..har försökt i min gamla trädgård men den gick inte där.Tycker den är superfin!!
    Ha det gott Berit

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig. Kermesbär är häftigt. Jag har den också och den får verkligen häftiga bär, framförallt när de blir svarta. Ha det bra och krya på dig. / Kerstin

    SvaraRadera
  8. Nämen, vilken kul växt! Det är nästan svårt att tro att den är på riktigt. Det ser ut som ett smycke...eller en sorts godis kanske.
    Skönt att du är bättre från förkylningen!

    SvaraRadera
  9. Den ser ju ut att vara utomjordisk! Helt otroligt vacker... och speciell :)

    SvaraRadera