söndag 26 september 2010

Sorgligt men skönt!

Usch i dag känns det verkligen som höst. Det har regnat och regnat den senaste tiden och väldigt mycket i trädgården har gulnat och till och med gått i vintervila. Det är ändå en och annan växt som tappert kämpar vidare och blommar så fint;) I dag blåser det dock och det i kombination med alla gulnande växter och löv gör att det förstärker känslan av höst. Både sorgligt och skönt. Sorgligt för att jag så gärna ville ha sommaren lite längre och skönt för att man nu kan ägna sig åt pyssel och mys inne. Tänk att man aldrig blir nöjd:)

En konsekvens av det myckna regnandet och blåsten har gjort att Aralia elata (Parkaralia) har blåst omkull. Det har hänt vid ett flertal tillfällen förut men då har Göran kunnat resa upp den igen och stötta med stolpstöd men denna gången tror jag det är kört. Aralian skickar ju ut rotskott så vi har sparat en del om detta skulle inträffa. Nu tror jag det är dags att låta ett av "barnen" ta över.

6 kommentarer:

  1. Så synd på Aralian, men tur att den har "barn"! Jo lite vemodigt är det, igår fick jag en sådan pangdag på Ängesö att det var helt otroligt, vindstilla, sol och tjugo grader! Jag njöt alldeles otroligt, i morse däremot såg det hotfullt ut, och vinden var hård redan tidigt, så jag fick bråttom att göra mig färdig och komma iväg ifall det skulle utvecklas till storm. Bor man så att man skall över havet, så får man se upp, för några risker vill man nog inte utsätta sig för. /Mimi

    SvaraRadera
  2. Inget regn här idag, men mulet och blåsigt har det varit.

    Trist med aralian! Har förskt med den här men den klarar en mild vinter som rotskott, men så kommer det en vinter som den vi hade nyss och så är den borta.

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  3. Samma här, mulet, murrigt och blött, längtar så efter soliga höstdagar för färgerna blir så mycket starkare i solen.

    Hösten är vedmodig, mycket avslutas, ställs undan men nu är det dags för insidan att få sitt; kanske lite ny färg på en vägg? Lite pyssel, måla om möbler osv - jag tror vi får tiden att gå rätt fort och så vips! är det vår!

    Synd på er Parkaralia men en del träd vill helt enkelt inte stå stabild med fötterna på jorden. Jag gillar spaljen jag ser på bilden - ny får i år?

    Ha en skön vecka :)

    SvaraRadera
  4. Vad tråkigt.
    Sol i går i dag mulet men skönt var det.
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Så fort jag tänker på dig Monica inser jag att jag nog måste plocka in mina fuchsior, suck, inte ens det har jag tagit tag i. Jag ska försöka göra på det sätt som du sa i somras, alltså ta bort alla löv och blommor innan jag lyfter in dem. Ha det. // Kerstin

    SvaraRadera
  6. Idag är en strålande fin höst dag här hos mig. Vad tråkigt med trädet men vi får hoppas att barnet kan sätta fart //Britt

    SvaraRadera