torsdag 16 september 2010

Bergingefära.

Den är plantan hittade jag på Botaniska Trädgården i Gbg för ett tag sedan. Det är Roscoea ariculata (Röd Bergingefära) fast jag tycker nog att den är mer lila än röd;)) Denna blir 20-40 cm hög och blommar i juli-augusti. Den har precis blommat över nu. Tänkte att det kunde vara roligt att ha en som blommar på hösten och även att se om denna arten klarar sig lika bra som den gula. De är planterade i Rhododendronlandet som är vid "nya" dammen.









Den Gula Bergingefäran (Roscoea cautleoides) är något större än den röda 20-45 cm hög. Den blommar i maj-juli. Denna planta har jag haft ett par år och den kommer rätt sent på våren så jag trodde att den hade dött efter första vintern men icke sa nicke:) Den var i år riktigt stor och fin. Kollade på nätet om man kan äta den men den ätliga är tydligen ett annat släkte:)

5 kommentarer:

  1. Ätbara eller inte, de är snygga båda två.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Trodde först att det var något man kunde äta men det spelar ju ingen roll för de är ju fina.
    Annika

    SvaraRadera
  3. vilken fining..bägge två:)
    ha det gott Berit

    SvaraRadera
  4. Så fina dom är.Synd att de inte går att äta.Hittade en bit ingefära i mitt skafferi för ett par dagar sedan,och den hade börjat växa.Då blev det fart på mej och ner i en kruka med biten.Blir spännande och se om det lyckas.

    SvaraRadera