måndag 13 september 2010

Gräsligt vackert...................

..................är det med alla gräs vid den här tiden. Miscanthusgräsen är ljuvliga med sina vackra blad som har en vit mittstrimma (utmärkande för Miscanthus) och sina vippor som kommer nu i olika färger. De kräver dock utrymme för fast man köper en kruka i plantskolan som man inte tycker är så stor så tar det inte lång tid förrän man har en gigantisk rugge:) Det finns visserligen lite mindre/lägre namnsorter men vill man ha dessa stora så får man vara beredd på att de tar plats. Har i år grävt upp 4 st som jag ska övervintra frostfritt för att ge ny plats vid dammen nästa vår:) Detta gräs t.h köpte vi i Danmark för ca. 4 år sedan som en kruka med några spröt i:) Det är Miscanthus sinensis Giganteus (Elefantgräs) och det är säkert minst 3 meter högt, älskar att vara i närheten för det "rasslar" så häftigt när vinden susar genom bladverket. Denna namnsort blommar inte hos oss, det är ett rätt bra sätt att veta om det är 'Giganteus' eller inte för blommar den så är det något annat Miscanthusgräs:)
Här är det i sin fulla prakt;) Har ett till på motsatta sidan och står man mitt emellan så rasslar det rejält:))
Ett annat Miscanthusgräs som jag dock inte har namnet på men det är otroligt vackert.

7 kommentarer:

  1. Jag har fått en bit elefantgräs i år, den är nedsatt i plastkruka och sedan är den tillsammans med bla "Japansklykta" satt i en nedgrävd gammal oljetunna - allt för att den inte skall sprida sig för mycket.

    Gräs är däremot något som faller mig i smaken mer och mer. Zebragräset tycker jag väldigt mycket om.
    MB

    SvaraRadera
  2. Jag älskar gräs - alltså prydnadsvarianterna - och då särskilt Miscanthus. Jag har också ett 'Giganteus' + en del andra, som man får hålla lite i schack, men det brukar alltid finnas någon som vill ha, så det är inget problem att det ökar på sej tycker jag.

    Elinore

    SvaraRadera
  3. Betty (okänd som gillar din blogg!)13 september 2010 kl. 16:19

    Inte vet jag men på bilden är det väldigt likt Miscanthus Sinensis "Ferner osten"

    SvaraRadera
  4. Härliga gräs du visar//Britt

    SvaraRadera
  5. Snygga bilder på gräs du visar. Jag tycker om gräs men har inte börjat samla på det själv. Skönt att ha något som man inte måste handla hela tiden....:)

    SvaraRadera
  6. Snyggt gräs! Jag har dåligt med gräs i min trädgård. Har bara ett rosa amerikanskt älggräs men det har inte blommat någon gång!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera