söndag 5 september 2010

Äntligen.................

............får jag se den blomma:) Clematis 'Madame le Coultre'. Den planterade för ca 3 år sedan och jag kunde inte förstå varför den inte blommade tills jag insåg att den tillhörde klippgrupp 2 och således blommar både på årsskott och fjolårsved;) Jag hade kapat ner den helt på våren när jag tog viticellorna:)) I år rörde jag den inte och TITTA, blommorna är enorma:)) säkert 12-15 cm i diameter.



En annan växt som jag får se blomma för första gången är Antirrhinum sempervirens 'Pi Pi' (Spansk Bergslejongap) Det däremot beror på att jag sådde den i våras;) En mycket söt liten halvkrypande växt med blågröna blad och ca 15 cm hög. Denna lejongap ska vara perenn enligt Impecta Fröhandel som jag köpte fröna ifrån och den verkar som den tål rätt så torrt om jag tänker på min placering av den i trädgården:) Ska bli spännande att se om den kommer till våren igen.

5 kommentarer:

  1. vilka enorma blommor på din klematis så vacker//Britt

    SvaraRadera
  2. Det Spanska Bergslejongapet är ett "måste ha". Den ser jättefin ut och kul med något som är lågt.
    Clematisen var superfin också:)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vår blogg har blivit kapad så nu har n vi ny bloggadress om du vill lägga in den på nytt.
    innan var det tradgardsdrommar.com
    nu är det trädgårdrömmar.com
    Kram Carina

    SvaraRadera
  4. Klematisarna kan vara knepiga...lättare om alla skulle klippas samtidigt eller hellst inte klippas alls:) Snygga och enorma blommor!!
    Söt lejongap.

    SvaraRadera
  5. Aha! Den kom från dig alltså ;-) Du hade nog med nån ner till Helen.... nu vet jag var den ska få bo om den gillar torrt :-)
    Himla snygg klematis! Har en annan sån grupp 2... den frös ner i vintras men har kommit tillbaka igen, men några blommor lär jag inte få se i år.... Miss Bateman!
    Hoppas snart få se lite dammbilder :-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera