onsdag 15 september 2010

Afrikaner!

Stjärnöga eller Afrikansk Marguerite som den också kallas är en underbar ettåring. De växer vilt i södra Afrika och har blivit väldigt populära sommarblommor hos oss. Danskarna är ledande när det gäller förädlandet av dessa växter, som man kan få i en mängd olika färger och nyanser:) Kanske därför som de är så populära, man kan ju komponera ihop sina sommarkrukor i nästan vilka nyanser man vill:) Jag föll i år för denna färg - en lite bränd ton (gammalt tegel)som inte riktigt framgår av bilden. De vill ha stor jordvolym och fukt då blir de vackrast. Plantering direkt i rabatten är nog det allra bästa. De blommar i alla fall oavbrutet tills frosten tar dem.

5 kommentarer:

  1. Hej där :) Jag håller med om att de är en bra, fin och tålig blomma. Vi har haft en kruka med de lila vid stugan i fjällbacka och där blir de ju utan vatten ofta och kan se lite vissna ut när vi kommer dit, men så får de en skvätt och så blir de glada igen - inga stora krav där inte!

    Fin krans du gjort! I år ligger jag efter med allt pyssel men helgerna har utnyttjas till att vara ute med båt, vid stugan och sist en härlig weekend, men nu till helgen skall jag vara hemma och är så sugen på att åka och köpa söta cyklamen och göra lite höstfint hemma.

    Ha det så gott, kram ♥

    SvaraRadera
  2. Mmm säkert att den inte går att övervintra?
    Supersöta är de i alla fall.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Å, det där är verkligen en superblommare! Inte särskilt dyra, kan planteras tidigt på våren och ser snygga ut hur man än behandlar dem. Den tegelgula färgen är hur fin som helst!

    SvaraRadera
  4. jag får nog göra ett nytt försök till nästa år med en afrikan :0)
    Hitills har jag inte haft någon tumme med dom, utan de brukar vara fina ett litet tag och sen se ut som skrutt...
    Elinore

    SvaraRadera