lördag 18 februari 2012

En liten tid till:)

Kan ju inte säga att vårkänslorna som jag hade igår fortsatte idag precis;)) Det har ösregnat hela dagen och varit grått och trist men det tar rejält på snön och det är ju bra:) Nackdelen är att det nu är rena isgatan på plattgången så jag hoppas verkligen att SMHI har rätt i sin prognos att det ska bli plusgrader hela veckan som kommer;)) Ett tag till måste jag nog vänta innan jag kan sätta ut mina fuchsior i alla fall, men början av maj brukar jag sätta ut dem utefter husväggen i skuggan. Finns risk för nattfrost täcker vi bara med ett lakan på kvällen:)) Nu har jag tagit ca 15 sticklingar på den här 'Checkerboard' som ni ser på bilden närmast kameran, det får räcka av den här sorten. Nu står moderplantan och blommar så fint i stallet:) Mellan 150 och 200 sticklingar av olika namnsorter av fuchsia brukar det bli varje år:)

7 kommentarer:

  1. O himmel vad sticklingar!!Här är det snöstorm:(
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte nog det var rätt skönt med regnet igår, fast jag höll mig inne så mycket som möjligt :-)

    Ja det var ju några sticklingar det :-) :-) :-) Jag får vänta ett tag med de få jag skall ta, har ingen plats kvar längre :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  3. Vet du - nu är nästan all snö och is borta!!!! Hurra!! Lite sol på detta så försvinner isgatorna :)

    Är det lätt att ta sticklingar från Fuschia? Som pelargoner? Hur gör du - direkt i jord? Tänkte börja ta sticklingar av pelargoner och har misslyckats så många gånger :( Tänkte jag skulle prova Fuschia i år, finns ju att köpa små sticklingar i blomsterbutikerna snart.
    Sött med rosa pärlhyacinter! Vill också ha, Nisses sa du.... kanske tar vägen om där nästa helg när vi far till stugan :) Får annars hålla koll efter dem i trädgårdsbutiker här i stan.
    Ha en skön söndag ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är att använda såjord med perlit (luftigt) och att du kapar av sticklingen precis under ett bladpar, drar försiktigt loss bladen så att du har den delen kvar där rotanlagen sitter. Sätt ner sticklingen i jorden och klipp av en del bladmassa på de blad som är kvar och sprejvattna. Undervärme är att föredra men luftfuktighet är ett måste:) Typ låda med genomskinligt lock. Det tar 3-4 veckor innan det kommit rötter, lite beroende på sort. Lycka till!

      Radera
  4. Mycket fin fuchsia med smäckra blommor. Här är också snön nästan helt bort,
    Eva

    SvaraRadera
  5. Härligt att du lyckas så bra med Fuchsiorna! Mina dör jämt på vintern, nu bryr jag mig inte ens om att försöka hålla dem vid liv. : )

    SvaraRadera
  6. Idag är sista dagen att tävla om ett smycke i 925 silver från Atelje54! Kl 20:00 dras en vinnare, så var gärna med innan dess :) Det är inte många tävlanden med - så vinstchansen är stor!

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/february/alla-hjartansdag-tavling-vinn-ett-smycke.html

    Om inte smycken passar dig så har jag flera andra tävlingar också, kika in här:

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

    Hoppas du får en fortsatt trevlig dag :) Kram

    SvaraRadera