onsdag 15 februari 2012

Egna frö!

Solsken och plusgrader har det varit hela dagen men hujeda mig vad kallt;( Beror troligen på att det blåst, så det var riktigt isigt kalla vindar som slog emot mig när jag skulle gå in för lunch efter att ha skolat om ytterligare några frösådder. Idag var det bl.a denna lilla som skulle ner i egen kruka med bättre jord :) Dracocephalum ruyschiana (Drakblomma) är namnet och jag tog egna frön i höstas på min planta som växer i stenpartiet:) Det var första gången jag tog fröer på den och de grodde bra och snabbt:)
Den här sorten blir inte så hög, bara ca 15 cm och den har ett lite krypande växtsätt.

Färgen är underbart kornblå och jag gillar den verkligen:) 26 st nya små bebisar står nu och ska växa till sig för att kanske få flytta hem till någon ny trädgård i sommar:) Eller också behåller jag dem själv:)))

3 kommentarer:

  1. Underbar blå färg. Jag fått blå blommor på "hjärnan".
    Vi har nog haft tur här för den kalla vinden har inte "kommit åt" så mycket här.
    Lite mer plusgrader hade inte varit dumt.
    Trevlig kväll!!!

    SvaraRadera
  2. Jättesöt blomma och underbar färg, tror faktiskt jag haft en vit en gång? Känner igen namnet och blomma :)

    Lyckliga dem så dina sådder får flytta hem till :)

    Så det var så kallt vid havet idag, här var det skönt men var väl lä för en gång skull! Det blir skitväder i morgon men sedan ser det ut att bli varmare *håller tummarna*

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  3. Så fin blåfärg den har, jag är förtjust i drakblommorna just för att den har en sådan fin blåfärg.
    Ha en alldeles underbar torsdag!!

    SvaraRadera