onsdag 13 april 2011

Idag har det varit mulet men uppehåll och på eftermiddagen gick jag ut och fortsatte att jordförbätra lite i rabatten på baksidan, men eftersom Göran jobbar eftermiddag i dag så orkade jag inte med säckarna så bra själv men lite fick jag gjort:) Tog istället kameran och kollade runt lite i rabatterna vad som var på gång och nu har julrosen slagit ut, den som jag visade i knoppstadiet för ett tag sedan:)) Riktigt söt tycker jag.
Scopiola carniolica (Dårört) är vacker när den sticker upp sina lila knoppar ur jorden. Den växer snabbt som sjutton. Tycker att den är ovanligt tidig i år. Den trivs bra i denna rabatten som är både halvskuggig och fuktig och den kan bli upp till 80 cm hög. Det finns några olika sorter varav en är gulblommande, alla är giftiga.

Så här ser den ut när den blommar. Bilden är från maj förra året.
Till min stora glädje såg jag också att hundtandsliljan (Erythronium dens-canis Rosea ) har tittat upp:)) Bladen är så vackra tycker jag.

5 kommentarer:

  1. Just handtandsliljan ska jag titta efter i sommar.vet inte hur den går här uppe, men man kan ju alltid pröva:)
    Ha en underar dag!!

    SvaraRadera
  2. Det märks att ni har varmare i jorden, ni som bor nära havet :) Jag har inte sett spår av Hundtandsliljan här hos mig. Jag var precis ute på en kort runda i täppan och det var rätt skönt fast det har regnat och är lite grått, växterna blir glada av regnet i alla fall :)

    Vårhälsningar Lotta :)

    SvaraRadera
  3. Då fick jag bekräftat att det är dårört jag har som tittar upp nu. Hittade en lapp en bra bit ifrån plantan, men eftersom den sattes förra året visste jag inte riktigt hur den ser ut. Ska bli intressant att se vilken färg den får!!

    Julrosen var underbart söt!!!

    Jag tror att jag missade blomningen på min hundtandslilja!! Blommar dom verkligen över på bara två dagar??? Isöndags var dom i knopp....Elin fotade två i måndags...igår var dom hängande och lite "slaka".
    Jag tycker inte om när man ska behöva passa på blommor!!!:( Hoppas du har bättre tur....bladen är ju vackra iallafall.
    Kram Elinore

    SvaraRadera
  4. Hundtandsliljor väntas det på här, för första gången. De är uppe 10 cm. Nu kommer vi snart ikapp er!
    Ha en fin dag!

    /Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken söt julros! Nu har snön börjat att tina bort även här, till helgen hoppas jag att jag ska kunna gå en runda runt huset i den snö som är kvar.Här finns inget att fota ännu, suck!!
    Kram.

    SvaraRadera