söndag 10 april 2011

Årets första humlor!

Idag har det varit ett helt underbart väder, det var 18 grader på altanen på baksidan (söderläge) och 14 grader på framsidan:) På förmiddagen hade vi styrelsemöte i Rhododemdronsällskapet här hos oss och det är alltid trevligt att träffas och prata om både ditten o datten efter mötet. Strax innan Göran skulle gå till jobbet (sista jobbnatten för den här perioden) gick jag ut i solskenet och fotade lite. Denna kashmirrönn som får rosa bär på hösten är inte långt från att slå ut, ett par sådana här varma härliga dagar till så.........Man riktig såg hur allting satte fart i dag, det poppade upp i rabatterna både här och där:) fåglarna kvittrade, måsarna flög lyckliga mot en blå himmel och utstötte sina vårskri. Har ni tänkt på det att måsarna ( eller måvar som jag oftast säger)har ett speciellt läte på våren? Ett ljud som jag som västkustfödd inte kan leva utan;)) Det ljudet och när man hör första strandskatan DÅ är det vår på riktigt för mig:)) Strandskatan har jag visserligen inte hört ännu men måvarna är riktigt vårrusiga nu och det är inte utan att man själv skulle vilja göra som Ronja Rövardotter och vråla ut lite vårskri:)
Nässelfjärilar i svärmar landade och kröp omkring i vårljungen och det var nog smaskens med nektar i de blommorna för.................
...........humlorna verkade helt yra i mössan och kröp helt berusade omkring:) Det var årets första humlor föresten som jag såg och det var härligt att kunna krypa omkring och fånga dem på bild nu när de nästan var medvetslösa;)

4 kommentarer:

  1. Ja vilken underbar dag vi har haft!!
    Man kan nästan inte fatta att det kan bli så här härligt efter denna långa vinter!
    Fin bild på humlan.Konstigt att den kan flyga med den tunga kroppen :-))

    Ha det bra/M-L

    SvaraRadera
  2. Den här helen har varit ljuvlig! Allt verkar vakna till liv på bara några dagar.

    SvaraRadera
  3. Jag vill också se humlor nuuu och vem vet, med den värme som är nu så kanske dom kommer fram.
    Ha det gott/Bitte

    SvaraRadera
  4. Hej. Solen är en glädje, det här livet i trädgården. Tyvärr fick den oss kallt, men för en vecka sedan lyckades jag också något fladdrande "fångst" i trädgården. Hur du sugen på en titt på min post "Vi arbetar i trädgården." Yours

    SvaraRadera