tisdag 22 juli 2014

Trädgården lider!

Med denna gassande, mördande hetta som varit det senaste börjar nu många växter att ge upp:( Försöker att vattna så mycket jag kan men brunnen kan inte ge mer vatten än den gör:( Jag hoppas verkligen att det blir regn snart. Det får gärna regna en vecka för det hade verkligen behövts, men då slutar det väl inte utan fortsätter resten av sommaren. Tycker ni att jag är gnällig? Ja, det är jag nog men man blir lite ledsen och frustrerad när trädgården lider:( 
 För att inte inlägget skall bli alldeles nattsvart så har jag en trevlig sak att berätta:) Jag vet precis vad jag ska plantera som marktäckare hädanefter:) GRÖNLANDSFINGERÖRT!! (Potentilla tridentata 'Nuuk') en helt fantastisk torktålig OCH grön växt:) Små vita blommor får den också (överblommad nu:) och inte för hög för att "besvära" plantorna/buskarna runtomkring. Blir ca 15-20 cm hög bara. Till hösten ska jag plantera den under vårt lilla dvärgkörsbär där det inte vill växa något annat än ogräs i torkan.
Så här grön o fin och frodig ser en planta ut även mitt i solgasset och ökentorkan. Fantastiskt eller hur:)

2 kommentarer:

  1. Jag håller med! jag har rätt så fuktig lerjord så växterna i jorden dör inte, det ser värre ut hos dig! Men i morse när jag cyklade till jobbet beundrade jag en trädgård där jättenattljusen blommade så fint. När jag cyklade hem på e.m, så hade de dött! Torkat och hängde så i dag var det verkligen varmt! Hörde åskan men det kom inget regnt.... lite för mycket sommar tror jag visst :)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om Grönlandsfingerört. Har inhandlat några idag för en plats jag inte hittat något lämpligt till. Hade dem för några år sedan men de tynade bort. Möjligen var det för skuggigt?

    SvaraRadera