söndag 13 juli 2014

Ingen sommar utan tagetes :)

 Sedan flera år (säkert 6) har jag varje år sått kryddtagetes (Tagetes tenuifolia) Det är en helt underbart god krydda:) I år sådde jag tre påsar för den första och andra grodde inte. VE OCH FASA inte heller den tredje grodde så antagligen var det något fel på såjorden :( Letade överallt efter plantor men ingen hade, inte förän vi besökte Bürgers i Sala hittade jag en planta:) det var den absolut sista så förstår ni om jag blev lycklig:) Idag har vi grillat och äntligen kunde jag göra mitt goda kryddsmör :) Den lite syrliga apelsinsmaken hos tagetesen gifter sig fint med de övriga kryddorna och är supergott till grillat. Det tycker i alla fall jag/vi :)
 Jag tar så mycket riktigt smör som jag vill ha i dag tog jag ca 400 gram. Låt det bli rumstempererat eller värm det i micron några sekunder.
 Jag använder mina favoritkryddor men det är ju upp till var och en:) Här är det alltså mörkbladig basilika, oregano, persilja, timjan och kryddtagetes jag använder allt både blad, stjälkar och blommor. Blommorna gör att smöret får en vacker färg.
 Finhacka alltsammans och häll i smöret tillsammans med vitlökspulver efter behag.
Blanda alltsammans och låt det stå i kylen eller frysen tills det är dags att använda. Man kan ju skoja till det lite om man vill och fylla smöret i små formar  men det är onödigt till vardags:) Det blev tack o lov en sommar med kryddsmör även i år :)

1 kommentar: