onsdag 23 juli 2014

Det surrar i luften!

 Det myllrar av fjärilar i trädgården, oftast hinner jag inte fånga dem på bild men det är i en mängd färger och storlekar:) Här lyckades jag fånga en vit genom att sätta mig på rumpan framför lavendelplantorna och vänta in en landande individ:)
 Även bin, humlor o andra insekter surrar i luften och särskilt runt lavendeln:) 
 Det är inte så ofta som jag ser bin o humlor på dagliljorna men blomflugor gillar dem tydligen lika mycket som jag även om de som satt på den här hann att flyga iväg. Det här är en så kallad UF (Unusual Form) och namnet är 'Orchid Corsage' den är 81 cm hög och har en blomma som är 19 cm och doftande. 1975 registrerades den av hybridisören Saxton. 
Det är kul med dagliljor eftersom det finns en så enorm spännvidd vad det gäller höjd, blomform, blomstorlek, färg och blomningstid  så man skulle nog kunna använda dessa egenskaper till att göra väldigt intressanta planteringar:) Här är t. ex. en liten sagolikt söt sak som heter 'Siloam Grace Stamile' hon är bara 36 cm hög med en blomma som är 5,4 cm och även hon doftar. Tyvärr har jag inte känt det men å andra sidan har jag inte krupit så nära ännu:) 1984 registrerade P. Henry henne och jag blev väldigt förtjust när hon slog ut sina första blommor i år:)

3 kommentarer:

  1. Verkligen två helt olika daglijor du visar, var och en söt på sitt sätt. Visst är det härligt med alla insekter, men man får anstränga sig en del för att få med dem på bild. Jag hade två svarta idag en stor och en mindre uppenbarligen av vardera könet. Måste googla på den.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen inte lätt att fånga fjärliar eller bin på bild. Man tror man har dem, men så är de bara borta. Väl fångat!

    SvaraRadera
  3. Vad impad jag är över dina kunskaper om dagliljor. Vad härligt det måste vara att ens komma på tanken att vilja veta och kunna om dem så mycket! Och visst är de fina denna torra sommar! /Anja

    SvaraRadera