söndag 27 juli 2014

Frösådder!

 Var ute och fotade mina frösådda dagliljor förut, en del har faktiskt blivit riktigt snygga:) Det är nu tredje året de blommar och nu börjar de anta sin slutgiltiga form o färg. De här som jag visar nu ska jag behålla och kolla ett tag till sedan får vi se om det blir någon som jag registrerar  med ett eget namn:) Det här är i alla fall en korsning ' Death Adder' x 'Dark Energy' 
 Den här är inte dum faktiskt, 'Indian Giver' x 'Taco Twister' man ser tydligt dragen av IG :)
 Hög och ståtlig med många förgreningar o knoppar är 'Old Termite' x 'Olaf the Conqueror'
 En annan korsning med 'Death Adder' nämligen DA x 'Olaf the Conqueror' snygg men lite klena stänglar.
 'Big Kiss' x 'Olaf the Conqueror' en fantastisk blomma med många av de egenskaper som bör finnas. Hög ca 120 cm, bra förgrenad med många knoppar och DOFT!! Ljuvlig stark doft och det vore kanske konstigt annars eftersom båda föräldrarna doftar:)
Den här är inte dum den heller 'Death Adder' x 'I Have Issues', oerhört rikblommande och stadiga stjälkar:) Nu får vi se hur de beter sig nästa år när de har fått komma till bättre planteringssängar och fått lite mer utrymme:) 
Ha det gott i värmen ;)

5 kommentarer:

  1. Åh vilka fina resultat du fått fram. Superfina allihop. Jag är precis i nybörjarstadiet. Få se om jag ens får fram något frö.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Den gula blev min favorit 8-)
    Ha´t himla gôrgôtt i värmen
    Nina

    SvaraRadera
  3. Jag ska inte ta åt mig äran för korsningarna Anette, de är inropade på fröauktion i USA så jag har bara sått fröna:)

    SvaraRadera
  4. Jättefina Monne! Nu gäller det att få ut de i rabatterna så de riktigt får visa upp sig. Jag blev extra glad när jag såg korsningen 'Indian Giver' x 'Taco Twister'. Så snygg. Jag har någon plant i samma korsning och håller tummarna för att den blir liknande:-)

    SvaraRadera
  5. Det är ju så spännande med all denna mångfald. Den ena läckrare än den andra. Låter spännande att registrera egna varianter.Det förklarar alla fantfantasifulla namn. Kan det bli en Mrs Monne eller har du redan en sån...
    Kram
    Anette

    SvaraRadera