måndag 21 juli 2014

Nu känner de sig nog som hemma :)

 Mina Afrikas Blå Liljor blommar för fullt nu i den gassande solen och torkan, man förstår att deras ursprung är i ett varmare land, på Sydafrikas bergssluttningar närmare bestämt har de sin hemvist. Jag har tre olika sorter varav den ena är vintergrön A. preacox (den stora krukan i mitten) De två andra är troligen A. africanus eftersom de vissnar ner helt på vintern. Den tredje är A.  preacox variegata 'Tinkerbell' som är en "dvärgväxande" sort, bladverket är bara ca 20 cm men blomstänglarna är betydligt högre:) Har hört att den inte blommar så ofta utan mest odlas för bladverkets skull, så det är ju extra kul att den nu blommar hos mig:) 

 'Tinkerbells' blomma är betydligt mer åt det himmelsblå hållet.
 Medan de andra har mer mörkt blå blommor. De tillhör familjen Amaryllisväxter (Amaryllidaceae) men de är inga lökväxter utan har jordstammar. Namnet Agapanthus kommer av grekiskans Agape= kärlek och Anthos=blomma därför kallas den också för "Kärlekslilja" :) De måste övervintras frostfritt och enligt Wikipedia ska den förvaras mellan +5-10 grader och den ska vattnas rejält på våren och den får inte torka ut på sommaren. Jag är nog inte speciellt snäll mot mina, de får vatten några gånger på vårkanten men sedan glömmer jag tyvärr bort dem:( de blommar dock snällt ändå men de kanske hade blommat ännu mer om jag skött dem rätt:)



3 kommentarer:

  1. Finfina. Här har jag ett par stora plantor, troligen A.africanus, som bara har ett par blomstänglar och nu undrar jag naturligtvis vad jag gjort för fel.
    Ha det gott.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så fina plantor du har och tack för infon. Själv har jag haft ihjäl en vit under vintern. Kvar i krukan ligger ett antal frön som jag blänger lite på ibland, men jag har inte kommit mig för att slänga krukan.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Då blomningen avtagit under några år var det tidigt i våras dags för delning. Det krävdes en fogsvans för att komma igenom den kompakta rotstammen och varje planta delades i fyra nya, totalt åtta plantor. Agapanthus verkar vara tåliga för bladverket är redan jättefint men det blir sparsam blomning. Har mina i garaget under vintern där det "bara" är frostfritt och det har hittills gått bra. Alla mina är vintergröna. Ser fram emot att få se dina "live" i helgen.

    SvaraRadera