tisdag 1 juli 2014

Återuppståndna "döda" :)

Jag kunde aldrig tro att min fina klematis C. integrifolia 'Juuli' skulle komma tillbaka så här :) Förra årets "frystorka" på våren gjorde att den dog (trodde jag). Inte ett spår av den kom upp på hela förra året och i våras tänkte jag gräva upp den för att köpa en ny. Döm om min förvåning och ofantliga lycka när jag så att det kom små skott ur jorden:) Nu är den nästan lika fin som innan och jag är så lycklig:)
Den här Månskensklövern (Trifolium ochroleucum) trodde jag också skulle "gå ut" förra våren. Den såg mycket ynklig ut och framför allt mycket mindre ut än den brukade. Frösådde den för några år sedan och hade svårt att bli av med plantorna då, som tur var var det bara ett tiotal och en satte jag alltså här:) Nu kommer den med full kraft igen och jag skulle nog kunna ha sålt en hel del plantor i söndags om jag haft några för nu är den så fin igen:)

4 kommentarer:

  1. Så roligt att klematis återuppstått. De kan verkligen överraska. Månskensklövern jättesöt, tror att jag har sett den i lila också. Ska kolla om jag också jag också kan hitta några frön.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Ja Monne! Så har det varit med många av mina, våren -13 "död" växter. Dock har jag inte sett ett spår av min helt fantastiska 'Summer Snow' /Anja

    SvaraRadera
  3. Det måste kännas roligt att favoriter återuppstår. Själv har jag plockat kryddtagetesblommor idag och när jag gjorde det tänkte jag på dig och ditt kryddsmör. Du skulle möjligtvis inte kunna lägga ut receptet på bloggen eller här bland kommentarerna.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej

    Det är helt otroligt vad blommor och växter kan vara tåliga. Har också kommit i lägen där jag tror jag tagit död på en växt, så börjar den leva upp igen.....

    SvaraRadera