måndag 1 februari 2010

En häck försvinner.........En ny rabatt tillkommer!!

Efter att i ca 20 år misskött vår korallkornellhäck (Cornus alba sibirica) hade den så att säga bokstavligen växt oss över huvudet. Ful var bara förnamnet på denna fasansfulla snåriga halvdöda så kallade häck:) Vi beslöt oss för att nu är det nog, den tog också mer och mer av vägen för varje år. December 2007 var väldigt mild så då började vi att såga ner den. Tyvärr fotade jag inte innan vi började utan började i januari 2008. Sågandet fick Göran stå för men jag drog bort så mycket jag orkade innan kroppen sa ifrån. Efter det var jag arbetsledare:)) 



När allt var nersågat, i alla fall så mycket det nu gick. Hyrde vi en rejäl flistugg och började att tugga de grenar vi sågat bort. Det var rätt kul men inte heller detta kunde jag vara delaktig i på grund av "kroppen" men en o annan klarade jag av:) Det som inte gick i tuggen gick på brasan som vi hade i anslutning till arbetsplatsen. Efter en helgs idogt arbete hade det blivit en ansenlig hög med flis. 






Denna flis blev perfekt att lägga ut på gångar lite här och var i trädgården. Här är den lagd på stigen upp till Görans Rhododendronbarnkammare. 











Då började Göran att lägga ut stenarna som skulle utgöra kanten på "Nya släntrabatten" som landet numera kallas:) Som ni ser är det mycket ris kvar men Göran gick sedan med röjsåg och yxa och tar så mycket och så nära jordytan som det går och sedan tippades hästgödsel o torv direkt över. Sedan hällde vi på ytterligare lager med jord och då kvävs det som är kvar och så småningom ruttnar både rötter och gamla kvistar och blir till jord. Om det är det bästa sättet att göra vet jag inte men det har fungerat för oss. Som ni ser fick vi 1 meter extra av vägen när häcken kom bort. Det är det som ser lite ljusare ut på bilden.


Nu har vi kommit in i April och vi började att plantera i detta hörnet då vi av en tillfällighet kom över ett antal Rhododendron och azaleor. Resterande delen av slänten var då inte färdig men vi ville få ner de buskar vi köpt i jorden.  För att bevara fuktigheten i jorden och för att slippa för mycket ogräsrensning lade vi på ett lager av täckbark.






Eftersom jag är tokig i Hosta planterades en hel del olika sorter. Göran hade en hel del Rhododendron både frösådda och sticklingar som också åkte ner:) Samtidigt fortsatte arbetet med att färdigställa slänten så mer och mer buskar, träd, hostor och ljung planterades. En hel del Rhododendron, azalea och ljung köptes genom en bekant som beställde från Polen. Kanonfina exemplar.  Tanken är ju att så småningom inte ha så mycket bar mark mellan växterna utan att det ska vara som en "matta" med ljung och hostor. Ni hör vilka högt flygande planer jag har;)





Dessa två bilder blev visst omkastade ser jag. Här är det augusti 2009 och höstljungen (Calluna vulgaris) blommar för fullt. Det har hänt mycket i rabatten på ett år:)








Här är det Rhododendron 'Ramapo' i förgrunden som blommar i maj 2009, vårljungen (Erica carnea) ska precis till att slå ut. Det ska bli spännande att se vad som har överlevt i år efter denna finbulsvinter. Hoppas att vi får ha kvar något i alla fall:)

4 kommentarer:

  1. Läckert - Tror att det mesta överlever för vi har så mycket snö och mer skall ju komma ;-))
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så snyggt! Hästgödsel o torv låter som en mumsig blandning ;-) Ska se om jag kan få några kärror nere från stallet till mitt `projekt´....
    Ha´t himla gôrgôtt i snön
    Nina

    SvaraRadera
  3. Godetid vilket jobb det måste ha varit att få bort den häcken! Men så snyggt det blev!
    Ramapo hade jag en i flera år, men den stod för mörkt och blev gles och ful. Sedan dog den i skam tror jag :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Det är ett jäkla jobb att ändra om eller anlägga något i trädgården (inte alls som i TV-programmen där det ramlar i en billast med människor som fixar allt på ett par dagar), men det är också så otroligt kul och givande. I alla fall efteråt! Kram Susie

    SvaraRadera