tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullens dag!

Idag är det "kanelbullens dag" men eftersom vi inte äter vare sig mjöl eller socker så blir det inga här. Men man kan ju "bulla" upp med trädgårdsbilder i stället:)
Nu tycker jag att trädgården ser höstligare ut för varje dag som går. Vi har nu fått in alla pelargoner och lite andra växter som ska övervintras frostfritt och det känns skönt att ha det gjort om man skulle överaskas av en frostnatt:)
Om ni klickar upp bilden och tittar till höger om ornäsbjörken så ser ni något vitt, det är Chrysanthemum serotinum syn. Leucanthemella serotina (Oktoberkrage)

Så här ser den ut på närmare håll. En vad jag har förstått inte helt vanlig växt. Fick en planta av ett äldre par som jag lärt känna genom STA:) Det är första gången som den blommar och den gör sig fint ihop med oktoberstormhatten. Den kan tydligen bli upp emot två meter hög men min är inte så stor ännu (kanske den står för torrt) Kul i alla fall med en "prästkrage" som blommar nu.
En inte så bra bild för den har inte riktigt utvecklat sina kronblad men ni ser den ju hyfsat;)

7 kommentarer:

  1. Tack för titten i lörd. Helt underbart att få "kolla" av ER fina trädg. Både H o jag njöt verkligen. MEEN Har väldigt kort minne, så jag får be om namn på den söta växt jag fick.
    Idag hr jag tagit en paus i trädgårderandet nu i em.så jag har faktiskt fått ihop ett nytt inlägg. Skulle skiva mycket mer, men tiden som sagt...
    Ha det nu gott o en stor tackkram
    Ingrid o Hasse

    SvaraRadera
  2. Det var fint uppbullat...
    Här blev det inte heller några bullar.
    Men äppelkaka blev det häromdagen fast den är snart slut.
    Vackert med trädets stam.
    Svejs
    Annika

    SvaraRadera
  3. Kanelbullar lämnar min 'själ' oberörd;))! Inte tycka om!
    Visst är alla höstblommare som något alldeles särskilt. Jag är så fixerad vid att hålla kvar sommar - eller åtminstone tidig höstkänsla att höstblommor är på snudd viktigare än vårblommor eller också kan det vara så att det finns mycket mer vårblommor än höstdito!/Anja

    SvaraRadera
  4. Inga bullar här heller:-)
    Vad fint det blommar hos er. Just de där riktiga 'senblommarna' skulle man nog ha mer utav.
    Buskar och träd börjar få sin fina röda bladfärg. Hoppas frosten dröjer ett tag till.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Just jag inte undrarpå att alla frågade efter kanelbullar när jag var på fiket innan(Ooops vad gjorde jag där,nu för sa jag mig)
    Verkligen en härlig Krage du har där. Kul med högresta sorter som blommar sent. Måste även lägga Oktober Stormhatten på minnet.Kram/Fia.

    SvaraRadera
  6. Inga bullar här heller. Men du bjöd på en fin bulle du:)
    ha det gott!!

    SvaraRadera
  7. Hejsan Vännen!
    Ja för mig blev det en bulle, men på måndag ska jag till viktväktarna. ska faktiskt bli riktigt skönt att börja.Hoppas du har det bra.
    Kram mia

    SvaraRadera