onsdag 26 oktober 2011

Bäck av eld!

När jag plockade in några frökapslar från Narrbusken (Decaisnea faegesii) för ett tag sedan missade jag tydligen en. Kanske skulle jag väntat med att ta de andra tills de blivit så här blå - för nu riktigt lyste den i busken. De verkligt spektakulära frukterna har givit busken sitt svenska namn "Död mans hand/fingrar" men jag tycker nog att engelskans namn är mer passande:) Blue Sausage Fruit/ Blue Bean alltså fritt översatt Blå korvfrukter eller Blå Bönor:)) Hur som helst är det häftiga frukter/frökapslar på den:) Underligt att bladen på en del växter på hösten bara bleknar och till slut faller av medan en del som tex narrbusken efter frost blir nästan svarta och hänger som klafser runt stammarna, en del blir bruna nästan direkt. Andra får under hösten de mest sprakande och eldigaste färger man kan tänka sig som tex Acer tataricum ssp ginnal (Ginnalalönn) Den har en helt otrolig färgpalett och det ser verkligen ut som om man har en brinnande buske/träd i trädgården:)



Här har nästan alla blad fallit av och hamnat i diket. Det ser ut som en bäck av eld:) En gång vill jag skaffa belysning i trädgården och jag kan bara föreställa mig hur vackert det skulle vara med en belyst eldbäck i höstmörkret:)

4 kommentarer:

  1. Kan se eldbäcken framför mig. Härlig färg på kapseln//Britt

    SvaraRadera
  2. Gillar också narrbuskens blå frukter. Det eng. namnet passar bättre än narrbuske. Undrar lite varför den kallas så hos oss.
    Fick inga frukter på min i år. Den frös tillbaka för mycket misstänker jag.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Oh vilket vackert reportage om eran trädgård!!

    SvaraRadera
  4. Vilken frukt. När jag ser din Eldbäck kom jag på att jag inte skcikat dig ngt om Fotbladet. Ska bli
    Ha det gott på din fina Ö
    Ninnekram

    SvaraRadera