måndag 3 oktober 2011

Förvirrad!

Det är ju inte ovanligt att växter man köper är felnamnade men våra hakonergräs gör mig mer förvirrad och osäker än vanligt:) Detta är köpt som Hakonechloa macra Alboaurea och det har verkligen vuxit rejält sedan vi planterade det och jag gillar det verkligen. Men - jo det finns ett men jag skulle ju kalla detta för gulbrokigt hakonergräs men det stod "bara" hakonergräs på etiketten.......



...........denna planta däremot som vi planterade året efter har inte vuxit lika bra. De står bara ett par meter ifrån varann, men det som förbryllar mig mest är att detta gräs heter H. macra Aureola och det svenska namnet Gulbrokigt hakonergräs;)) Visst är det underligt. Ja ja det är ju en värdslig sak som Karlsson på taket sa:))

4 kommentarer:

  1. Kan inte så mycket om gräs men gillar dem verkligen! Hoppas att någon kan hjjäpa dig.
    Ha det gott!Laila

    SvaraRadera
  2. Kan absolut inget om gräs men de två du visar är riktigt vackra. Inte så härdiga eller? Brukar undvika gräs i mesta möjliga mån, med vissa undantag naturligtvis :-)

    Ha det gott!
    Christer.
    Nu skall vi se om det går att kommentera denna gången.

    SvaraRadera
  3. Ja gräs är gräsligt fint ,,om man får säga så..jag har inte varit så förtjust i det inna men nu har jag hittat ett rejält sandparti i vår trädgård och där har jag börjat samla lite grässorter, men detta var ju läckert de ska jag nog med köpa,,vilket det nu är.
    Förstår att mamma och pappa tog rundan inom dig för din blogg är ju en av de mest intressanta och lärorika då det gäller trädgård som ligger både mig och mina föräldrar varmt om hjärtat..
    ha det gott kram Monica

    SvaraRadera