tisdag 18 oktober 2011

Efter sol kommer regn;)

Efter flera dagars fint väder kom regnet:( så någon längtan ut har jag inte:) Tog med mig kameran in i stallet en stund och fotade lite där istället:) Snart går Göran till jobbet och det är sista arbetsdagen denna veckan:) Blir till att åka till tippen någon dag med en full kärra med bröte.


Närbild på en mycket röd begonia som blommar för fullt.
Ytterligare en närbild, denna gång på den unika margeriten från Sofiero:) Tycker historien bakom denna blomma är fascinerande:) För nästan 100 år sedan planterade dåvarande kronprinsessan Margareta (1882-1929) en planta i slottsträdgården på Sofiero. Plantan hade hon med sig från sitt hemland England. Det är alltså vår nuvarande kungs farmor vi pratar om. Den har sedan vinterförvarats och sticklingsförökats på Sofiero sedan dess:) Så alla plantor i dag är kloner från denna planta:) Den är en storblommig margerit och MYCKET blomvillig. Den blommar från juni till sen höst, ända till frosten tar den. Jag tar ju in min innan dess och tar sticklingar jag också:)) Den vill ha sol till skugga och jämn vattning och näring får den det så kan den bli väldigt stor på en säsong:) Jag bara älskar denna blomma:)

5 kommentarer:

  1. Vad kul att vara ägare till en kunglig blommma.
    Visst är det egentligen väldigt faschinerande att en växt kan leva kvar nästan hur länge som helst om man ser till att sprida den genom sticklingar.
    Tänk när någon av dina avkommer berättar för besökare att "den här fick min mormorsmor av sveriges drottning"...för visst måste dom skarva lite också :))

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig story! Då har du en bit kulturhistoria hemma i din trädgård!/Anja

    SvaraRadera
  3. Nä vädret lockade verkligen inte till långpromenader idag :-) :-) Kom hem med redigt blöta hundar och inte hjälper det att torka av dem heller, de skakar sig efter en stund och blöter ned allt ändå :-) :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. God Morgon!
    Tack snälla för att du alltid skriver i min blogg. Jag uppskattare verkligen det. Ja igår regnade det i stort sett hela dagen och idag Regnar det med..Ja jag har ju att göra inne så det gör inte så mycket.
    Den 27/10 kl 18-22 kommer jag och hartills ha kundkväll.Det skulle var väldigt roligt om du kunde komma.Skriver mer om det i bloggen.
    Kramis Mia

    SvaraRadera