onsdag 5 oktober 2011

Det finns många växter som jag tycker är jättevackra men som jag inte gärna odlar i min egen trädgård - en sådan är den här ;) Japansk Lykta eller Physalis gigantea som jag tror den heter på latin. Den är helt fantastisk vacker på hösten när dessa lyktor lyser lång väg:) Har försökt att utrota den i min egen rabatt, men ännu efter flera år får jag gräva upp rötter på vårkanten när de visar sig. Men här längs garaget uppe vid stugan vi köpte i våras får de gärna växa:)




Den här däremot odlar jag väldigt gärna - Sorbus 'Dodong' (Ullungrönn) Höstfärgerna är helt makalösa:) Detta exemplar har dock inte hamnat på det bästa stället och har inte växt så mycket sedan vi planterade det men det kommer sig nog:)
Tänkte bara visa den här också - en hortensia av något slag som Göran fick av sin mamma i går då han fyllde år;) En otroligt söt och fin planta med en färg som jag inte är van vid att se på hortensior, nästan lite vårkänsla så här på höstkanten :)

4 kommentarer:

  1. Vilken vacker rönn! Förstår dig när det gäller japanska lyktan, ett attans ogräs på fel ställe!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. ja en del blommor är så fina men växer en ur huset,,tex älggräs jag vet inte hur mycket jag kört på komposten men sedan sparade jag lite i skogskanten, Japanska lyktor är fint fast lite 70 tal tycker jag.
    Ullungrönn det var ett vackert träd, kanske ngt jag ska ha i framtiden.
    ha det gott kram Monica

    SvaraRadera
  3. Du får göra fina kransar av lyktorna:)
    Ullunglönnen står på min önske lista. Fin färg!!
    Ha det gott!

    Mvh. Merjas trädgårdsblogg

    SvaraRadera
  4. Ja ullungrönnen är otroligt fin. Jag gillar din mans hortensia. Så fin den är med dubbla blommor. Det har jag inte sett förut.

    SvaraRadera