söndag 2 oktober 2011

Inte bara brunt!

Även i dag har det varit fuktdrypande dimma på morgonen och fram till ungefär två. Hösten är nu här även om det är ovanligt varmt, träd och buskar skiftar i en oändligt massa nyanser:) En vän till mig sa en gång när vi satt i en bil i höstlanskapet - "Titta på björkarna vad vackra de är, de skiftar i rosa" och visst hade hon rätt, även om jag inte riktigt såg det då;) Föraren (också en vän:)) såg inte alls höstens färgspecktra utan sa - " Rosa? Var då? allt är ju mer som brunt, brunt eller brunt:)) Men ser man på träden och buskarna så är det verkligen fantastiskt med nyanser bara av just brunt;) Jag tror att han skojade med oss men det finns ju människor som faktiskt inte ser nyanserna. Här står jag under Acer tataricum ssp. ginnala (ginnalalönn) Som nu börjar att få sina flammande höstfärger. De stora buskarna framför ladugårdväggen är Amelanchier (häggmispel) vilken sort vet jag inte.
Hostorna är i olika stadier av "förfall" troligen beroende på sort. De som här är guldgula är Hosta siebildiana Elegans och den gröna med vita kanter är H. fortunei 'Francee' den har inte ens börjat att gulna:)

7 kommentarer:

  1. Man måste nog träna ögat att se alla nyansskillnader - tror jag - om man inte är sådana som vi...;)!
    Hosta är underbart - på sommaren. På hösten - mig inte tycka om.../Anja

    SvaraRadera
  2. Hej igen
    Kommentaren jag skrev bara försvann.
    Känner igen den där historien om rosa :-)
    Visst är det vackert nu när solen tittar fram. Vemodigt vackert.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder.
    Jag kan inte se olika gfula nyanser så det behövs till exempel mycket rött i för att jag skall se det some orange :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Det är ljuvligt att bara promenera runt i trädgården och se på alla färger. Det är otroligt så vackert naturen gör åt oss - om vi bara tittar:))

    SvaraRadera
  5. Mmmm - vackert! Här har träden precis börjat ändra färg, just nu är det alla Lönnar som är praktfulla. I skogen är det fortfarande mycket grönt såg jag idag, Rönnar har också ändrat färg förresten. Om några veckor kommer det att vara mycket vackert i skogen - när den "brinner".
    Ja, det blev inte mycket sol idag, någon timme vid tretiden men det var varmt i alla fall :)
    Ha det gott :)

    SvaraRadera
  6. Härligt när det börjar bli så mycket höstfärger.
    Det gäller att njuta innan allt försvunnit.

    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Det är många vackra färger ute just nu//Britt

    SvaraRadera