tisdag 20 september 2011

Röda bär och vita blommor!

Har tagit det rätt lugnt i dag också, jag har fortsatt att plocka in lite pryttlar som jag inte vill ha ute i vinter och även klippt ner och ställt undan en del fuchsior. Gick en runda med kameran och såg att den lilla Berberis thunbergii 'Tiny Gold' har fått fina små röda bär:) det var denna lilla buske som jag tagit sticklingar av:) Gillar egentligen inte Berberis för jag förknippar alltid dem med trista skolgårdsplanteringar och enorma taggar, fast jag har ändrat åsikt när det kommit så många nya sorter (en del nästan taggfria)och färger. Den här är härligt gul/lime färgad på våren men blir, ju längre sommaren lider mer grön.............

........dessa sticklingar rotade sig alltså så nu hoppas jag att de överlever vintern:) Det är en väldigt trevlig liten buske som bara blir ca 30 cm hög och 40 cm vid. Jag köpte min planta av Larz Danielsson (Spezialplant) på STA:s riksmöte i Hudiksvall för ett par år sedan:)
Denna vitblommande kalla kommer med en ny blomma:) den vet tydligen inte om att det är dags att gå i vila nu:))

7 kommentarer:

  1. Åhhh tänk att den vill blomma nu!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, man blir glad för allt som lyser upp och allt som inte fattar att det är senhöst!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Ooo så bra Monne att du påminde mig om att det går att ta sticklingar av dem också. Jag har en liten, liten gul dito!/Anja

    SvaraRadera
  4. Jag har också tagit det ganska lugnt idag. Man behöver det ibland!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  5. Har kikat runt lite.Låter fint med en berberis i ljus grönt. Kan man kanske klippa berberisen som klot i stället för buxbom? Hälsningar Christina

    SvaraRadera
  6. Christina: Jag skulle tro att det går att klippa berberis på samma sätt som buxbom men vet inte säkert:)

    SvaraRadera
  7. En sån stor fin Kalla o alla blommor nu är ju härlig.
    Är på Tjörn i slutet av nästa vecka, om inget oförutsett sker.. Får kanske beundra din fina trädg.???
    Ninne

    SvaraRadera