torsdag 15 september 2011

En favoritbuske!

Gillar växter som man kan ha glädje och njuta av under en lång period. Det finns en hel del under denna kategori men en som jag gillar jättemycket är denna syrenhortensia (Hydrangea paniculata WC Kuril.) Det är en buske som verkligen pryder sin plats, nu har vi haft vår i 4-5 år och nu har jag börjat att stamma upp den lite så att den med tiden mer blir ett litet träd:) Det gröna (bladen) kommer ju tidigt på våren och i mitten av juni börjar klasarn att bildas. Lite svårt att se men om ni klickar upp bilden så syns det bättre. Den står alltså i rabatten till vänster och precis ovanför den gula dagliljan ser ni de nästan gröna blomklasarna:) Dessa klasar kan man sedan följa vecka efter vecka, månad efter månad:) Detta fotot är från 30 juni och har då redan glatt mig i flera veckor:)
Här, den 28 juli har de flesta blommorna slagit ut och de är då gräddvita och doften av honung är tung:)
Efter ytterligare en månad (fotot från 17/8) har blommorna börjat att skifta färg mot rosa. Alla blommor är i olika faser vilket gör en enorm färgvariation på samma buske:)
Färgskiftningen fortsätter dag för dag och har nu blivit så här mörk:) Jag har alltså nu njutit av knoppsättning/blommning av denna buske/träd i nästan fyra månader och den kommer säkert att glädja mig en månad till:)) Kan man begära mer:)

1 kommentar:

  1. Verkar vara en fullträff! Sätter upp den på skaffa-listan!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera