måndag 23 augusti 2010

Tur att det blommar ändå:))


Det blev några blommor ändå efter rådjurens härjningar i
början av säsongen:)) Sanguisorba obtusa (Rosenpimpinell) en i mitt tycke otroligt vacker perenn med sina skira lite fluffiga blomkolvar i skarpt rosa:) Inte lika många och inte lika höga som vanligt men dock blommor:)












En annan skir perenn är den vita gräsfibblan (Catananche caerulea Alba Bicolor) Denna frösådde jag i våras och den är som ett litet konstverk när man ser den i närbild:))
Som ett konstverk är även denna - Pelargonium tetragonum (Fyrkantspelargon) Själva plantan är inte mycket att hänga i granen, men blommorna - WOW de är stora och många på min planta som hänger i växthuset. Det är 3 st kala grenar på ca 120 cm som hänger i en ampel så ni fattar att den inte är vacker innan blommorna kommer:)O Varje år så är jag på väg att slänga den för den har inte ens blad:) men Göran hindrar mig som den sanne växtälskare han är:)) Sedan är jag lika glad varje gång som den börjar att blomma och mycket nöjd att han hindrade mig.

5 kommentarer:

  1. Hej,knasig fråga kanske. sitter och drömmer och ritar mitt eget växthus;) Måste det vara glas i taket? Jag skulle gärna ha typ fäbodstak = mossa & blommor. Kom gärna in med svaret vad du tror till mig så jag inte missar det ;)

    SvaraRadera
  2. Härliga blommor allihop, men gräsfibblan är nog ändå vackrast i sin enkelhet.
    Kram Helen

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt snabba svar,jag hade tänkt mig kombinerat uterum och drivhus. hehe men då gör jag om ritningen efter ditt svar,så jag tar fäbodstak över mittendelen där vi ska ha möbler och glas där det ska vara växter. Låter kanske luddigt men ska visa min ritning så småningom;) Och har ju inte ens hittat gården vi vill köpa där det ska byggas ,så brinner inte i knutarna. Men man måste ju få drömma och planera.

    SvaraRadera
  4. Dom är värda att vänta på,man får lite orkidé känsla såå söta.
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Hejhopp, just en sån pimpinell har jag också, och jag undrade just vad den hette-tack för den informationen! Jag har haft den i många år, men det vill bara bli ett enda exemplar.
    Ha det gott i blåsten!

    SvaraRadera