onsdag 24 november 2010

Växtskyltar!

Vi får ofta frågan av besökare i vår trädgård hur vi har gjort våra växtskyltar, det tänkte jag att jag kunde visa här så att fler kan få tips:)) Vi köpte för ett antal år sedan en sådan här apparat DYMO LabelMANAGER 450 heter den, den kostade runt 1500 har jag för mig men det är ju en engångssumma. Det som är dyrt är kasetterna med tejpen. Ca 300 kronor för en kasette med 7 meter i bredden 19 mm. Men den räcker till rätt många etiketter:)


När man skrivit ut namnet på växten och tryckt på "klipp" ser det ut så här vi använder svart tejp med vit text för den "lyser" inte så i rabatterna.
Sedan beställer vi hos ett plåtslageri sådana här plåtbitar i måtten 2,5 cm x 30/40 cm helst svarta av samma anledning som förut men mörkgrå går också bra:)) Vi betalar ca 1 krona styck.

Jag brukar använda tummen när jag mäter ut var jag ska bocka plåtbiten:)




Fäster den i skruvstädet och............

......bockar den så här:)











Då ser det ut så här och sedan..............



......fäster jag etiketten (självhäftande)
Vi brukar vinkla den lite när vi trycker ner den i rabatten för att man ska se bättre. De här är väderbeständiga i flera år sedan kan man ju trycka nya:) Fördelen är att man alltid vet att strax bakom en skylt finns det en växt;) då behöver man inte råka gräva upp perenner på våren som ännu inte visat sig. Fåglarna orkar heller inte dra bort skyltarna och du behöver inte vrida huvudet urled för att kunna läsa vad det står på växtskylten:))

4 kommentarer:

  1. Vilket bra sätt att fixa namnskyltar.Nått att tänka på.Gunsan

    SvaraRadera
  2. De är så snygga!! Kommer du ihåg vilken plåtkvalitet det är? Jag tänkte jag skulle härmas. Märkmaskin har jag ju, fast en Brother.

    SvaraRadera
  3. Ja det är kanon bra med sånna skyltar!
    Har sedan ett par år satt upp liknande.
    Väldigt behändigt när man har nyfikna trädgårdsgäster!
    För man kan ju omöjligtvis komma ihåg alla växtnamn:-)

    Nu har jag plockat fram allt adventsmys o satt upp slingorna ute:-))

    Imorgon åker vi till Schwerin på julmarknad,skall bli jätte kul:-))

    MVH MLK:-))

    SvaraRadera