måndag 1 november 2010

Trattkantareller!

Efter att ha avklarat frukost och diverse matinköp på förmiddagen så kom jag äntligen iväg en sväng i skogen för att leta efter lite trattkantareller:) Det var första gången efter att trattkantarellerna blivit "mogna" som jag kom mig ut, det har varje gång "kommit något emellan" annars men nu som sagt bar det av:) Ja, jag behöver ju inte gå så långt bara strax utanför tomten en bit så är jag i skogen:) Sådana här djurstigar finns det lite över allt och de brukar vara lätta att gå på till mina svampställen:) Det är bra att veta var man ska leta eftersom det inte är det lättaste att upptäcka "trattisar"






Ni ser själva;) man måste ha sina "svampögon" påkopplade för att upptäcka dessa läckerheter;)
Så här kan det se ut, helt plötsligt upptäcker man en sådan här svampsamling och då kan man vara rätt säker på att det finns massor runt omkring;)
Ca 1,5 kg plockade jag, rätt skapligt eftersom jag bara var ute en halvtimma:) Nu återstår dock det värsta - rensningen:( men jag tar lite då och då. Sedan blir det till att torka dem och sedan gör jag nog svampsoppa av dem:)

8 kommentarer:

  1. Oj det där var ju inte lätt att se.Skulle jag aldrig klara.Har svårt att se de gula.Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. De mörka trattkantarellerna ser jag inte när jag är i skogen nu förstår jag varför.
    Jag behöver glasögon för kantareller:o)
    Du har ju verkligen blick för dessa.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Trattkantareller åt jag igår, men köpta - och det är ju inte alls samma sak.
    lyllo!!!

    SvaraRadera
  4. Jag letar och letar, men aldrig att jag hittar några trattisar! Lyllos!

    SvaraRadera
  5. Vad avis jag blir - det är ju så mysigt att gå i skogen och plocka svamp :) Kanske hinner jag en tur till innan frosten kommer på allvar.

    Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt. Jag har inte varit ute sedan före älgjakten. Kanske borde jag ta en liten promenad till helgen, fast det är väl tveksamt med tanke på hur mycket snö vi haft.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  7. Älgjakten fick oss att avstå från svampletarrundorna i skogen.
    Svampsoppa låter väldigt gott!
    Ha det
    Birgitta

    SvaraRadera