måndag 8 november 2010

Frostig morgon!

Idag när jag vaknade var det alldeles vitt av frost ute. Göran jobbar förmiddagsvecka så det var bara jag och katterna hemma, nere i köket kollade jag på utomhustermometern och den visade på - 4,3 grader. Tittade ut genom fönstret och denna syn mötte mig:) Vackert så det gör ont tycker jag:) Jag gillar när det är några frostgrader och eventuellt liiiite snö:) men oftast så är det vid denna tiden på året grått o regnigt o geggigt ute. När jag satt och åt frukost började tankarna att vandra och helt plötsligt insåg jag att om drygt två veckor är det 1:a advent:) Vart har tiden tagit vägen? Denna tiden gillar jag att pyssla inne, förr höll jag mycket på med mina krukväxter som jag hade både högt o lågt i vardagsrummet. Numera är det sidenväxter som gäller.
Som den här lådan med Lavendel:) Inte på långa vägar så vackert som äkta men..............
Boven är denna - en värmepump en väldigt bra investering ur värme och kostnadssynpunkt men katastrofal för mina växter som stendog:( Tänk er själva att stå med en hårblås och blåsa över era växter) Har prövat med både det ena och det andra men inget verkar klara den inomhusmiljön. Möjligtvis kaktusar, men jag gillar inte stickiga växter.
Har i alla fall en samling novemberkaktusar i köket (de sticks inte:)) De blommar för andra gången i år. Har dem inte inne på sommaren för i början av juni åker de ut på altanen i skuggan utefter väggen och där står de hela sommaren tills de börjar att sätta knopp i augusti och sedan i början av oktober tar jag in dem igen:) Vatten får de när jag kommer ihåg med andra ord väääldigt sällan kanske två gånger under sommaren.
Här är en aprikos, försöker hitta lite ovanligare färger men det är lättare sagt än gjort:)

3 kommentarer:

  1. Det är vackert med kalla mornar, vi hade -10 i morse.burrr
    Siden växterna i dag är så bra gjorda att det är svårt att se skillnad.
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Trist med dina krukväxter men vilken underbart frostig bild du fångat. Fast du har ju verkligen en underbar utsikt och det underlättar ju. För mig finns det ingen särskild utsikt alls, bara grannhus.

    Ha det bra, Kerstin

    SvaraRadera
  3. Tur att det finns så många fina sidenväxter nu förtiden. Vilken frostig vacker morgon det var samma är och frosten låg nästan hela dagen.
    Annika

    SvaraRadera