fredag 29 januari 2010

Skölpaddsört!

Idag vill jag slå ett slag för en växt som enligt mig är lite eftersatt i våra trädgårdar nämligen Chelone oblique (Sköldpaddsört) de finns både i rosa och lila. Min är rosa. Den blev för övrigt "Årets Perenn" 2004 Den vill gärna ha det lite fuktigt om fötterna och sol till halvskugga. Står den för skuggigt blir den lite vekare i stammarna. En underbar snittblomma. Blomningen sker enligt faktauppgifter mellan Augusti-September men hos mig tycker jag nog att den börjar blomma redan i Juli och långt in i Oktober. Enligt samma faktauppgifter ska den bli 60 cm hög, hos mig är den säkert 1 meter:) Det kan ju bero på att den har bra mullrik och fuktighetshållande jord med lera i botten. För övrigt är hela växten otroligt frodig,mörkt glänsande bladverk på stadiga stjälkar. Den sprider sig utåt sidorna som en stor rugge, här är det liite "ogräsvarning" men det kan bero på gynnsamma växtförhållanden. Vi har grävt ner plåtar som stoppar framfarten lite men annars är det mycket lätt att gräva upp bitar av den om man inte vill ha den för stor. Trots detta skulle jag inte vilja vara utan den:)




Det finns även en vit variant som ofta felaktigt säljs som Chelone oblique 'Alba' men enligt SKUD så heter den Chelone glabra. Denna är dock ännu så länge inte lika hög och har inte brett ut sig så mycket heller. Den står visserligen lite sämre jordmässigt till så det kan vara förklaringen. Eller så är det just för att den heter glabra och inte oblique, inte vet jag:)

11 kommentarer:

  1. Inget som trivs hos mig här i lilla sibirien. Inte alltid den hinner blomma här. Förra året fick jag dessutom bara en stjälk av den :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Mia Maräng här!
    Tack för att du alltid skriver en rad på min blogg. Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du har haft för shop? Hoppas att vi ses snart.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Sköldpaddsörten, den rosa, växer riktit bra här hos oss men den vita är trögare. Kräver nog bättre förhållanden och lite mer 'kärlek' än vad den får här.
    Var glad att du har en egen 'vår' att gå till, där det redan växer, blommar och frodas.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Ska äntligen komma igång och kommentera...jag har varit usel.
    Den "gröna" bilden du gillade, var tagen på Tjörn! sena kvällningen efter vårt snabba besök hos dig den 14 juli.
    Den vita sköldpaddan har jag, måst nog ändra namnet så det blir rätt.

    SvaraRadera
  5. Ska inte missa den när jag hanlar växter nästa gång.... men fy vad länge det känns till dess.... Hoppas på en varm o intensiv vår.
    Ha´t himla gôrgôtt i helgen
    Nina

    SvaraRadera
  6. Sköldpaddsörten är fin jag håller med, dock saknar jag en vita, måste nog införskaffa den nu efter att du visat denna bild. Så snygg.

    SvaraRadera
  7. Jag får nog omplacera min efter din beskrivning så får vi se om den sätter fart//Britt

    SvaraRadera
  8. Sköldpadsört är en växt som vi älskar, men som trivs sådär hos oss. Men skam den som ger sig vi köper nya med jämna mellanrum...för den blommar så fint när mycket annat inte blommar.
    Ha en go helg
    Carina

    SvaraRadera
  9. Planterade några förra året så få se i år om dom tar sig.
    Mariana

    SvaraRadera
  10. Jag har en variegerad rosablommande! Fast jag vet ju inte om den överlever den här vintern.... Gissa vem som tingat sticklingar på den? =)

    SvaraRadera