lördag 2 januari 2010

Med livet som insats:))

Idag var det strålande sol -9 grader och min käre make fick en "snilleblixt" vi tar och letar fram sparken och ger oss av ut på havsviken :)) Nu hör det till saken att jag är hysteriskt rädd för  att ge mig ut på isar. Detta föranledde sålunda till att jag inte blev lika euforiskt lycklig som Göran var. Men som den sanne strategen som han är så sa han: "Tänk vilka fina foton du kan ta där ute på isen" Fult va? inte kunde jag motstå det och efter garantier att det var "bottenfruset" så gav jag med mig. Långkalsonger, de varmaste kängorna jag hade, fleesjacka under jackan, mössa och tjocka dubbla vantar och jag var klar. Kameran hade jag i väskan och så gav vi oss iväg. Det första fotot gick rätt så bra för då hade händerna blivit varma i vantarna.
Det var sedan vi kommit oss ut på isen som det blev KALLT. Tack o lov att jag hade så mycket kläder på mig och allt hade varit bra( förutom att hjärtat slog som en stångjärnshammare i bröstet av rädsla och vi stod på ISEN) men nu gjorde jag det som jag ångrade bittert 2 minuter senare, jag tog av mig vantarna för att kunna ta upp kameran ur väskan och ställa in skärpan. Efter att fotot blev taget tänkte jag omedelbart lägga ner kameran igen för det var FRUKTANSVÄRT kallt eftersom det blåste där ute i gattet. Men då vi vände oss om för att få vinden i ryggen och börja gå in mot land igen såg jag detta motivet som jag bara var tvungen att försöka att fota.
Vid detta laget var mina fingrar helt "borta" så efter att jag lyckats få igång blixten och knäppt av fotot lämnade jag över kameran till Göran som fick lägga ner den i väskan igen. Han fryser aldrig (det är så fuskigt) Sedan var det bara att sätta sig på sparken och ta sig hem fortast möjligt för jag trodde fingrarna skulle falla av:))
Nu i efterhand kan jag ju tycka att det var en fantastiskt fin och vacker tur på isen:)) Så nu har jag lärt mig att INTE ta av vantarna i minusgrader och motvind och att det inte var LIVSFARLIGT att vara på isen (4 meter från land, fniss) det var faktiskt bottenfruset:)

11 kommentarer:

  1. Hua!
    Har sedan jag var barn stor respekt för att vara ute på isar. När jag var åtta år omkom min bästa väns lillebror genom att gå i genom isen, det glömmer jag aldrig.
    Men visst är det fint och håller man sig intill strandkanten och det tillochmed är bottenfruset så ska det väl vara OK.
    Ken

    SvaraRadera
  2. LOL ... tur att du hade hål .... i.....
    Linda

    SvaraRadera
  3. Vet du vad - man kan faktiskt fota hjälpligt med vantarna på också =). Tur du gick ut där iaf - det blev fantastiskt vackra bilder!

    SvaraRadera
  4. God morgon... är du vaken än?
    Linda

    SvaraRadera
  5. Tack för titten o grattis till den fina julklappen.... Du får skaffa `torgvantar´ utan fingertoppar o ha under ett par varma goa tumvantar. Då kan du pilla med kameran lite lättare.... Har dessutom för mig att det ska finnas nån slags `värmare´ som man kan stoppa i vantarna, men de har jag bara läst om nånstans som jag glömt var.
    Glasögon som blir svarta i solen är heller ingen hit när man ska fota på vintern.... Konstigt att de inte verkar lika besvärande på sommmaren ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. Det vart fina bilder och det måste ha varit en härlig tur trots blåst. Ha det bra //Britt

    SvaraRadera
  7. Fniss.... men det var väl värt lite kyla för att få dessa fina bilder?!!! :) Visst är det så vackert vid havet vintertid!

    Jag fick aldrig åkt skridskor men kanske tar vi en tur till stugan även när isen ligger.

    Visst hade det varit trevlig med en blogg-runda i våra trädgårdar i vår/sommar, bra ide tycker jag!
    Ha det så gott :)

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra bilder!!!Här är det 15 minus grader Brrr........
    Carina

    SvaraRadera
  9. Underbart underbart vackert. Sådana bilder får mig att längta ut till skog o sjö...men jag är också paniskt rädd för att vistas på is. Hur ska jag veta om det verkligen ÄR bottenfruset???

    Vad och var har ni pratat om en bloggrunda? Du vet hur ruskigt nyfiken jag är :))

    SvaraRadera
  10. Det var en ide som jag skrev i Lotta 8' blogg:) Det skulle vara här runt omkring Uddevalla. Göteborg med omnejd men du är välkommen Bitte kanske liite långt att åka bara *fniss* du får ordna en egen bloggrunda hos dig. Kolla fb för linda har dragit igång en blogglista och det kan bli något riktigt bra av detta:) Helen (Gröna funderingar) har redan "bokat" en bloggträff i skåde till Augusti:)

    SvaraRadera
  11. Men Alen!! Är du inte riktigt klok - ut på isen -livsfarligt - kan aldrig vara bottenfruset nog för mig - herre gud........... Rätt åt dig att du höll på och frysa fingrarna av dig - tänk på alla dina kommande frösådder - det kunde ha gått illa - men, får erkänna att bilderna blev jäkligt fina.

    SvaraRadera