måndag 25 januari 2010

Gräs är vackert!

Gräs är också ett släkte som jag har upptäckt på senare år. Tyckte att det var jättetråkigt tills vi en dag var på en bussresa till Danmark och 'Overdam' och insåg att det fanns ju gräs och så fanns det gräs:) Efter den resan och en hel del Miscanhus gräs så har vi köpt lite här och där både lägre sorter, gulbladiga, vitstrimmiga och de har en fantastisk förmåga att kunna göra det där lilla "extra" på rätt ställe. Detta Carex elata 'Aurea' (Guldstarr) är jättesnyggt tycker jag och det gör sig så fint mot stenarna och gruset.





Lite till vänster från den förra bilden köpte vi detta otroligt fina gräs som inte blir så högt ca 1 m skulle jag tro att det kan bli när det växt till sig. Fördelen med Miscanthusgräsen är ju att de är tuvbildande och alltså sprider sig så sakta åt sidorna. Inte som det förhatliga randgräset (Phalaris arundinacea 'Picta') som sprider sig med underjordiska utlöpare så det nästan är omöjligt att utrota. Viktigt är också att aldrig klippa ner gräsen förrän tidigast i april. Detta beror visserligen lite grann på var i Sverige man bor (zon)





Ett lite annorlunda gräs är kanske annars detta Chionochla flavenscens (Tussoch- gräs) Vi köpte det för några år sedan på en plantskola och har faktiskt aldrig sett det någon annan stans. Har inte ens hittat det på nätet så jag vet inte om jag ska klippa ner det på våren eller inte. Men jag testade lite förra våren och det kom nytt så i år ska jag snagga ner det helt:) Så att jag får fram det gröna lite mer.







6 kommentarer:

  1. Gräääääääääsligt!!!!
    Linda

    SvaraRadera
  2. Snygga grästuvor! dom växer så fint.
    Ser att du också gillar/använder rostig armering/nät, det är så användbart i trädgården och smälter in bra.
    Ha det bra
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Jag älskar alla snygga prydnadsgräs, den finns ju ganska många. Miscanthus är helt klart en av favoriterna.
    Snygg plantering, med singel och gräs...:)

    SvaraRadera
  4. Har alltid haft svårt för gräs, framförallt efter två episoder med rediga ogräs gräs :-) Men gissa om jag blev förvånad när jag köpte ett par olika gräs till området vid min damm :-) Härdigheten är tyvärr inte alltid den bästa och det begränsar urvalet för oss som bor i sibirien :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  5. Började köpa på mig lite olika i somras.... kommer alldeles säkert bli fler ;-)
    Att jag sen har en äng full med storgröe gör inte gräsligheterna mindre ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Innom på besøk fra Nord Norge;0)
    Gleder meg såå til vår og hage/løk/frø planting;)
    Ser ut som du har fin hage da!!
    Kram Beate

    SvaraRadera