lördag 9 januari 2010

Juvel i stenpartiet!

Kylan håller fortfarande sitt järngrepp över oss och det finns inte mycket att göra i trädgården i alla fall * ler* sitter och skriver lite texter till bilderna i albumen och hittade det här.
Oxalis hybr. 'Lone Hecker' en hybrid mellan O.laciniata och O.enneaphylla jag tror den heter klippoxalis på svenska. Den är som en liten juvel i stenpartiet när den blommar i maj - juni en lustig egenskap är att den har "skruvade" knoppar som i solensken "skruvar" upp sig och i molnigt väder är ihopslagna.

12 kommentarer:

  1. Åhhh så fin den var! Ja idag har vi det kallt -24 grader. Men nu kommer solen fram så då hoppas jag att det blir varmare! Ha en fin helg! / Irene

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig. Klippoxalis är en liten juvel.

    SvaraRadera
  3. Å så söt.Blir så sugen på att göra ett stenparti när jag ser sådana växter.

    SvaraRadera
  4. Jaa jag älskar mina oxalis. Fin form din har.

    SvaraRadera
  5. Jättefin tuva. Visste inte att den finns i lila. Jag har en rosa och en vit klippoxalis men nu blev jag sugen på den där...jag som inte gillar lila :)) där ser man vad som händer när Ha-begäret finns.

    SvaraRadera
  6. Magi i trädgården är fantastiskt! En lite sötnos!!!

    SvaraRadera
  7. Njaa, Bitte nu blev jag också lite osäker om färgen:) jag tror att den är mer rosa än lila det kan nog vara att färger är svåra att återge på bild:)

    SvaraRadera
  8. Läcker Oxalis!! Den 29 maj har vår trädgårdsförening växtmarknad och då ska jag vara med och sälja mina plantor. Du är hjärtligt välkommen på besök!

    SvaraRadera
  9. Tack Ia-Maria det hade varit jättekul men då säljer jag själv på en marknad i Henån på Orust. Var är er marknad?

    SvaraRadera