torsdag 14 januari 2010

Buskroslingar!

En liten städsegrön buske som jag gillar mycket är Pieris japonica (Japansk buskrosling) INTE rossling som en del säger;) Perfekt samplanteringsväxt med Rhododendron eftersom den vill ha samma typ av växtbetingelser. Städsegrön som sagt med glänsande gröna blad 0,3 - 1,5 meter hög och vid. Nackdelen är väl att den ej är härdig mer än i zon 1-2 men man kan ju försöka om man skyddar den:) Eller testa att ha i kruka som man förvarar i uterum eller så den blir ju inte så stor. Den blommar på våren med klocklika blommor i stora klasar. När blommningen är över kommer nytillväxten som är helt fantastisk. Flammande färger i nyanserna rött, vinrött etc. De flammande färgerna går sedemera över i grönt. Pieris japonica 'Forest Flame' ( bilden ovan) har just sådana flammande färger där av namnet:) men här har den precis börjat att blomma. Bilden är från förra året i april någon gång.
En del har även färgade blommor som den här P. 'Valley Valentine' 
Detta är P. 'Sarabande'
Och här kan ni se P. 'Carneval' med de nya bladen som en ytterligare "blomning"  Det finns även variegerade sorter som tex. P 'Little Heath' Vi har flera av dessa och jag tror att jag ska försöka att fotografera alla i år för jag hittade inga mer bilder än dessa så det har jag uppenbarligen totalt missat. Men som sagt bor ni i rätt zon så tveka inte att skaffa denna underbara buske.
Det finns en rosling som är lite härdigare (zon 4) och det är amerikansk buskrosling (Pieris floribunda) den är lite större. Denna sort har jag dock ingen erfarenhet av så den får ni läsa er till själva:)

3 kommentarer:

  1. Håller med dig om att dessa är fina. jag har några stycken här i zon 3 och det funkar.

    SvaraRadera
  2. En växt jag spanat på ett tag. När vi gör vårt stora surjordsparti måste jag definitivt ha några sånna...
    /Lillianna

    SvaraRadera
  3. Härlig, har aldrig sett den tidigare.//Britt

    SvaraRadera