söndag 17 januari 2010

Hur kunde jag glömma......

Satt som vanligt och kollade på lite olika bilder på datorn då blicken fastnade på den här ljuvligheten Lilium formosanum v.pricei (Basunlilja) hur har jag kunnat glömma bort den? Den måste nog räknas som kortlivad perenn har jag förstått då jag pratat med andra för den planterades 2005 och 2006-2007 var den jättevacker och det blev fler och fler blommor. 2008 kom den dock inte tillbaka, den hade "gått ut" som det så fint heter:) Va? vilket uttryck egentligen. Vet att jag tänkte att jag skulle köpa en planta till men det har jag helt glömt bort. Så i år MÅSTE jag bara köpa en för den är underbar. Knopparna ser ut som polkagrisar och när de slår ut är de helt underbart vackra och doften ska man bara inte tala om:)

9 kommentarer:

  1. O alldeles vridna är dom...... Tack för tipset, får leta efter den till våren? Sätter man den på våren? Jag grävde ner liljeknölar i höstas!
    Men det är kanske olika med olika sorter.....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Nina jag har för mig att vi satte vår planta på våren. Så det är nog olika som du säger:)

    SvaraRadera
  3. Underbara! Synd att "de har gått ut"! Idiotiskt uttryck. Kan de överleva längre om man tar in för vintern, tro?

    SvaraRadera
  4. Åh den skulle jag vilja ha i kruka! Jag planterar doftliljor i krukor varje vår. Dem här kan bli jätte fina till. Tack för info!

    SvaraRadera
  5. Den går bra att så!! Du såg inte om den gick i frö innan den dog? Det tar nog nåt år innan den visar sig över mark, och först bara som ett litet strå.
    /Lillianna

    SvaraRadera
  6. Väldigt vacker! Hoppas du hittar den igen!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  7. Vacker. Dessutom vit. Jag har fått för mig att det ska vara vita blommor.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera