söndag 24 januari 2010

Ögongodis!


Satt och gick igenom våra olika Clematis för ett tag sedan och hittade då en bild på denna C. 'Prinsessan Diana' denna tog vi som stickling 2006 och den är så otroligt vacker tycker jag. Att den sedan blommar väldigt länge gör ju inte saken sämre precis:) Klematis är ett släkte som jag har "fått upp ögonen " för egentligen de senaste 5 åren. Hade den vaneföreställningen att de skulle klättra mot en vägg:) Vilket ju inte alls är nödvändigt, har nu mera Klematis mitt i rabatter, i buskar och lite över allt där jag tycker att de passar. Finns ju även sådana som inte klättrar över huvud taget:)
Denna köpte vi i Tyskland hos Westphal för några år sedan, den är inte så högväxande men otroligt rikblommande. C.'Westerplatte' heter den och ska försöka att ta sticklinar på den till våren.
Clematis montana 'Fragrant Spring' har vi haft i några år men det var inte förrän förra våren som den beslutade sig för att blomma. Kanske stämmer det som jag har hört att en del montanor behöver en tid att rota sig ordentligt innan de beslutar sig för att blomma. 
Denna C. macropetala 'Ola Howells' köpte vi på Cedergrens  i Råå 2008 och den blommade helt fantastiskt mycket och länge förra året. Hoppas verkligen att den överlevt denna stränga vinter.
Den här C. macropetala 'Warzawska Nike' köpte i och planterade 2008 på hösten. Den kom igång lite sent förra året men blommade destå längre. En riktigt vacker klematis.

11 kommentarer:

  1. Så fina clematis du har! Just den där prinsessan Diana står på min önskelista! Såg den live hos Anja i somras och blev så kär :)

    Jag har en tanke om att bygga (maken alltså:) en ny spalje och då är tanken att klätterrosor och klematis skall klä den, så dina tips är välkommet :)

    Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  2. Så fina clematis ni har. Vi har många lite överallt, men dom trivs inte så bra hos oss. Vi planterar efter alla konstens regler...men...så vi skyller på klimatet.
    Som du säger så är det så fint att plantera dom lite var stans, gärna som avdelare i rabatten.
    Carina

    SvaraRadera
  3. Ja är det något som vi är dåliga på så är det att plantera:) Vi har nog aldrig gjort som man ska dvs. djuup och vid grop med sand upptill. Sedan ska man tydligen klippa ner dem direkt vid planteringen också för att rotsystemet ska växa till sig. Inget av detta har vi gjort;) De kan stå och stampa ett par år men sedan kommer de som tur är. Ska försöka att komma ihåg att gödsla nu i vår, det glöms ofta bort.

    SvaraRadera
  4. Oj vilka vackra klematis du har! Jag har mest olika sorter av alpina klematis eftersom jag tycker dom är tacksammast här uppe i norr(zon5).
    Men jag kommer definitivt att utöka med fler storblommiga, dom är ju så vackra!
    (Tack för din kommentar;)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar klematis o har oxå en massa på flera lustiga ställen. Tack för härliga bilder. /Knatten

    SvaraRadera
  6. Jag har också precis upptäckt klematis - senaste 3 åren. Brukar ta/få sticklingar av folk - de tar sig väldigt bra och växer ganska snabbt. Den första klematisen du visar har en väninna till mig och det är väldigt fin och som du säger så blommar den länge. Den kastar sig över höga stormhattar i mörkblå färg - väldig tjusigt.

    SvaraRadera
  7. Vilket jätte fint inlägg!

    jag kikade lite nogrannare på några bilder, vad vackert ni har det!!!!

    SvaraRadera
  8. Vilken djup färg det var i den sista!!!Underbart vacker..
    Tack för din fina hälsningar till mig.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  9. Visst är klematisar vackra. Skulle kunna ha hur många som helst men alla här hemma är inte förtjusta i det. Jag hoppas verkligen att de ska klara vintern.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Vad fint du har!
    Många fina klematisar.
    Min montana övervitrar jag i vinterträdgården.
    Mariana

    SvaraRadera
  11. Den där Diana skulle jag vilja ha igen...
    Linda

    SvaraRadera