torsdag 28 januari 2010

Rådjurssäkert!

Perovskia eller Himmelsspira som den också kallas är en i mitt tycke en underbart odlingsvärd växt. Den är visserligen inte härdig till mer än zon 3 i bästa fall men ändå. Den är en halvbuske och klipps ner på våren. Jag klippte mina rätt hårt de 2 första åren men nu tar jag bara de grenar som jag tycker ska bort. Nu för tiden har jag lärt mig att den INTE är död fast det ser ut så;) den är bara väldigt sen på våren. Att samplantera den med rosor är underbart då den ju är betydligt högre och buskigare än lavendel. Jag har mina bland perennerna dock. Här på bilden har vit drakmynta vävt sig in emellan.



Här ser man den lite i framkant på bilden, den jag har är drygt 1 meter hög och blir med åren lika bred. Den trivs bäst i sol eller halvskugga. Det finns olika sorter men jag vet inte vilken sort jag har. Den blommar i alla fall mellan juni och september men innan dess har den ju ett ljuvligt grågrönt doftande bladverk. En annan fördel med Perovskian att den är både SNIGEL och RÅDJURSsäker och DET är ju inte illa eller hur? :)




Här är en närstudie av min planta, lite suddigt men det är inte kamerans fel utan fotografens:)




6 kommentarer:

  1. Vad fin den är. Och du tror att den är härdig till kanske zon 3.
    Jag köpte en i fjol och tog förgivet att den var mycket härdigare. Ja då behöver jag ju inte vänta på den till sommaren. Jag har zon 5 (4)
    Jaha då får jag plats för ett nyinköp då :o)

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Ge inte upp ännu Gunilla jag läste om härdigheten och det kan ju vara fel. Står den skyddat och på rätt plats så .. vem vet:) Tänk bara på att den är Vääääldigt sen på våren.

    SvaraRadera
  3. Det finns så mycket fina blommor! Den här hade jag lite glömt bort, men den skulle jag vilja sätta hos mamma bland hennes rosor. Det skulle hon gilla! Noterat - tack!

    SvaraRadera
  4. Men det var ju riktigt fin! Minns jag fel eller var det årets perenn ett år? Minns nog fel... tror nog att det var läraren på trädgårdskursen som pratade så varmt om den :) Kanske man skulle våga sig på en buske? Tack för tipset :) Ha en skön fredag :)

    SvaraRadera
  5. Perovskia - jo den är fin den.
    Tänker inte efterbeställa några fröer. Vill ni ta över beställningslistan kan Sune ta med den till jobbet och lägga, ja du vet.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Tycker om Perovskian men har den inte själv ännu, men jag hade med den i en trädgård som jag ritade/planerade.
    Ha det bra
    Mariana

    SvaraRadera