onsdag 20 januari 2010

Grön av längtan eller Längtan till grönt!

Efter att ha haft vinter med stort V med både mycket snö och sträng kyla vilket ju vi här på västkusten inte är så vana vid eller varit i närheten av på årtionden. I alla fall inte så här länge:)Är jag nu så äckligt trött på allt detta vita så nu går jag varje dag och försöker stirra bort snön och vintern. Ännu har det inte hjälpt. Längtar till när jag kan mötas av de här blommorna när jag går ut. Det är blommorna på Hostan 'Hadspen White' 
Den 10 maj förra året såg det ut så här utefter laggårdsväggen.  Redan i april såg man de små topparna som precis hade pressat sig upp ur jorden.
Knappt en månad senare såg det ut så här, vilken växtkraft va? För bara fem år sedan planterade jag ut 11 st "bitar" av denna H. sieboldiana 'Elegans' som jag grävt upp från ett annat ställe och delat.
Här är en annan av mina älsklingar H. 'St. Elmos Fire' som är helt underbart limegrön tidigt på våren och sedan blir mer grön allt eftersom sommaren lider.
Ytterligare en goding H. 'Hydon Sunset' en lite mindre hosta.
H. 'Volverine' är en annan mycket snygg sak.
Sist men inte minst (i alla bemärkelser) H. 'Sum and Substance' en mycket storväxande hosta och även rätt snabbväxande till skillnad mot många andra storvuxna hostor.

10 kommentarer:

  1. Vilka snygga hostor.... Den som hittills velat sig bäst hos mig är Stilletto, en liten smalbladig sak som jag klämt ner mellan kalkstenarna i en av alla mina murar. Den xäxte så det kunde försatt berg i somras ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Där ser man, jag har alltid trott att hostor gillar lite surare jord typ Rhododendronjord:) Men kalkstenen kanske inte avger så mycket kalk eller också vet 'Stiletto' inte om att den inte gillar det:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Tjusigt :) Jag gillar Hosta med, tacksam och fyller fort upp när man planterat dem. Gillar din bild där Hydon sunset är med, är det grus kring dem? Jag har själv lite funderingar på Hosta där jag idag har grusbelagd yta men får inte till det rent designmässigt, fast å andra sidan - om jag inte sätter fart så får jag ju aldrig testat.... kanske blir det vårens projekt :)

    Tack för titten :) Ha en bra dag - trots snöfallet........ ;)

    SvaraRadera
  4. Jo nog längtar man. Hostorna du visar, visst är de fina och precis som hos er är de en favoritväxt hos mig.
    Önskar det kom någon med en stor kvast och sopade in våren.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Vilken fin blogg! Inspirerande. Måste hålla med om att jag är väldigt trött på snön nu! Jag kanske till och med ska sluta surfa runt bland trädgårdsbloggar och bara längta mer efter våren för snart blir jag sjuk av längtan till sol och vår..

    SvaraRadera
  6. Hej Petra:) vad kul att du tittade in på min blogg.

    SvaraRadera
  7. Längtan till grönt - absolut när det gäller mig.
    Funkior är väldigt vackra - allra vackrast är nog de vitblommande.

    SvaraRadera
  8. Förstår din längtan efter snöfri mark och värme i luften, för jag har samma känslor men jag VET att det inte är lönt att tänka VÅR än på några månader.
    Den första bilden är bara hur vacker som helst.

    SvaraRadera
  9. Jag älskar hosta, har lite smått börjat samla på dessa och önskar mig en som heter creap suzette men den verkar att ha utgått, hört att den troligen var dålig så att den därför försvann. Men jag lever på hoppet//Britt

    SvaraRadera
  10. Du har så jättefint Monika, att jag blir "grön av avund" ; )

    Visst längtar man...

    SvaraRadera