onsdag 10 oktober 2012

Så dags nu!

I eftermiddag fick vi in de sista av de växter som vi ska förvara frostfritt, i alla fall de som vi är mest rädda om. De andra tar vi i morgon om inte frosten tar dem i natt men jag skulle inte tro det:) Tog en runda i trädgården och ser de spektakulära frökapslarna på den "vanliga" benveden:) De är vackra men jag skulle nog aldrig själv komma på tanken att förena skarpt cerisrosa  med orange:)
Gick även förbi den här - nu först har den satt knoppar, inte sjutton hinner de att blomma i år:(  Tricyrtis hirta 'Albomarginata' (vitkantad hårig skugglilja) Den har i år satsat på att bli så hög som möjligt istället,  den är 105 cm hög:)

6 kommentarer:

  1. Duktig du är, jag har bara latat mig hela dagen förutom ett försök upp i ett monsteräppleträd. Vilket jag gav upp. Är man stor, höjdrädd och vig som ett kylskåp som jag bör man inse sina begränsningar ;-) Benvedar är riktiga favoriter, jag har bara två sorter, och den ena av dom, körsbärsvarianten står under storbjörken vilket resulterar i att den blir knallröd i juli och är bar i augusti och inte växer så mycket. Dags för en flytt kanske, och att leta efter fler sorter :-)

    SvaraRadera
  2. Blommar den om du tar in den som snittblomma? :-) Mvh Optimisten :-)

    SvaraRadera
  3. Vakkert med oransje og rosa - fra skaperens side:)Ikke så ofte vi kombinerer de to fargene:)

    SvaraRadera
  4. Cerise och orange-nästan som om den var designad av Gudrun Sjödén!
    Min lilla körsbärsbenved höll på att omkomma i somras när den blev helt överväxt av en jättestor digitalis, och jag glömde bort att den fanns där. Men nu har den också sådär vackra frökapslar.
    Bävar för mer frost inatt!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med! De två färgerna passar tillsammans bara på dom bären... kanske det blanka i mitten som gör att de går bra ihop...ändå? Såna bär vet jag att min granne har på tomtgränsen...jag ska genast undersöka det så fort det ljusnar ute!
    Ha det bra,Karla.

    SvaraRadera
  6. Hej Monne! Jag har också en Tricyrtis som har satt knoppar en gång till trots att den brukar blomma i juli. Så synd att knopparna inte hinner slå ut både när det gäller din skugglilja och min. Den du nämner nu har jag inte sett någon gång. Vilken fär får blomman (gissar vit?)?/Anja

    SvaraRadera