tisdag 16 oktober 2012

Blommar fint nu!

 För några år sedan fick jag en lite annorlunda planta och växt av en äldre man som vi lärt känna genom trädgårdsamatörerna det är en Chrysanthemum serotinum och enligt honom och Botans experter ska den vara mycket ovanlig:) Vet inte hur det är med den saken men den är fin och den blommar nu;) Tillsammans med oktoberstormhatten (Aconitum carmichaelii) ser det riktigt häftigt ut med dessa blommande plantor bredvid varandra när det inte är något annat som blommar;) De är ju båda ungefär lika höga 100-130 cm så det kompletterar varandra bra:)
Annars är det som sagt nästan "bara" olika löv som ger färg i trädgården nu som Cornus kousa chinensis (Kinesisk Blomsterkornell) :)

5 kommentarer:

  1. Jag suckar habegärligt efter båda, bara namnet oktoberstormhatt ...

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅ så fina!!!Här blommar bara snökristaller idag:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Vad fina de är tillsammans! Jag inser nu när jag ser din bild, att jag har lyckats ta dö på min Chrysantemum. Oktoberkrage heter den visst passande nog,på svenska ;) Får se om jag hittar nån liten stump av den, eller att jag kan hitta den på annat håll. Stormhatten däremot blommar mycket fint nu...
    Roligt med så lysande blå blommor nu när allt går i gulbrunt.
    Ha det gott / Elinore

    SvaraRadera
  4. Your Aconitum carmichaelii is looking good. I like the shimmery blue of these plants. I used to grow Aconitum, but they got atacked too much by an insect, so I removed them. I miss that wonderful blue colour for the garden in autumn.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker nog att stormhattarna var finast, men det är väl ingen överraskning ;-) Jag hoppas att min Blomsterkornell som jag köppte på Gullmarsfjordens klarar sig i vinter!

    SvaraRadera