måndag 15 oktober 2012

Redan rotade!

Var men min moster på Göksäter idag, hon tycker det är så roligt att få komma iväg på lite utflykter:) Nu i eftermiddag var jag ute för att titta till min blomknopp och kolla här - ingen vidare bra bild,  men ni kan i alla fall se att min Crinum macowanii  har utvecklat sig sedan sist och nu faktiskt börjar att öppna sig:)) Ska bli så roligt att se den blomma:)
När jag ändå var där ute så passade jag även på att titta till mina sticklingar och döm om min förvåning - de hade redan fått rötter, rejäla rotsystem till och med, inte dåligt efter bara 37 dagar:) Det är Cotinus coggygria (Perukbuske röd) Clethra alnifolia (Konvaljbuske) Hydrangea paniculata WC Kuril (Syrenhortensia) Hydrangea serrata 'M:t Aso' och Hydrangea serrata ' Forget Me Not'
Dessa planterade jag om de andra ska jag ta i morgon och sedan ska de få stå i garaget där det är +5 grader och sedan få stå där i vinter. Förr har jag inte lyckats att få dem att klara vintern inne i stallet, det har antagligen varit för varmt. De är ju lövfällande buskar så egentligen skulle jag ju ha tagit sticklingarna mycket tidigare och efter rotning skulle de varit utplacerade i kallbänk där de sedan skulle fått övervintra. Nu får jag testa och se om det blir ok så här:)

2 kommentarer:

  1. Grattis till lyckade sticklingar. Det kommer nog att gå bra att övervintra dem i 5 grader. /Anja

    SvaraRadera
  2. Lycka till, jag har också tagit alldeles för sent i år MEN som du skriver, går det så går det.
    Man måste ju sysselsätta sig eller hur ;)
    Karin i Marum //

    SvaraRadera