måndag 9 januari 2012

Växterna är förberedda!

I natt har det varit kallt, i alla fall med våra mått mätt:) det var -4,9 grader i morse vi halv sju. Det är fortfarande frost och rhododendronbladen rullar ihop sig för att skydda sig mot kylan. Det syns kanske inte så tydligt på den här bilden men ni kan se frostens vackra mönster på bladen:)


Fast det är kallt så kan man se att växterna förbereder sig för en ny vår och allt vad det innebär:) Den här lilla Pulsatilla grandis 'Budapest Blue' ser ut att komma stort i år:) Den har överlevt de senaste 2 vintrarnas mardrömskyla, första året kom en blomma, förra året kom det tre i år ser det ut att bli ännu fler:)) Den är så otroligt vacker när den slår ut sina stora blå blommor i mitten av april.

3 kommentarer:

  1. Ja hua mig vad kallt det var i morse! Himla tur att jag har bilen i garaget :) Vi fick ju lite snö med och allt blev så fint!
    Fina handledsvärmare du virkat - duktigt! De är ju så sköna att ha när det är kallt, jag har mina nästan varje kväll, det lär vara nyttigt att värma blodet vid handleden. Ha det bäst ♥

    SvaraRadera
  2. Ja nu har vi fått lite kyla igen. Hoppas alla växter som trodde det var vår stannar upp och håller sig ett tag nu då. Vill ju inte vara utan allt det vackra till våren. Men helt klart positivt om de växter som (lilla knas-jag) verkligen chansat villt på(fel zon)överlever. Det är ju inte i närheten de grader det brukar vara. Förra vintern hade vi - 27 någon natt.Fy attan det var inte näpet. Va kul ,då har du också frölådorna på gång snart.Härligt! Kram/Fia.

    SvaraRadera
  3. Tänk att bladen kan rulla ihop sig så på rho....//Britt

    SvaraRadera