onsdag 25 januari 2012

Svenskt namn?

Förra året gav den här lilla sötnosen en hel del frö:) Jag har sått dem och hoppas att de är "fröäkta" Den heter Iris ruthenica. Jag har den i stenpartiet och den är inte mer än ca 20 cm hög, jag har letat efter ett svenskt namn och hittade "ungersk Iris" men är det verkligen rätt? Är det någon som vet. Är ju inte nödvändigt med ett svenkt namn eftersom jag har det "riktiga" men ändå;) Den är i alla fall otroligt söt och jag hoppas att det blir ännu mer blommor på den i år:)

4 kommentarer:

  1. Vet inte vad den heter på svenska.
    Men fin är den allt!!
    M-L

    SvaraRadera
  2. SKUD kallade I. ruthenica för just "Ungersk iris"
    A-C

    SvaraRadera
  3. Jätte söt men kan inte hjälpa dig med namnet//Britt

    SvaraRadera
  4. Jag ställer mig tveksam till att det är Iris ruthenica. det ser ut som en Iris setosahybrid. Jag har haft ett antal sådana här, undrar om det inte är en del i omlopp.
    Hälsningar från irispolisen.

    SvaraRadera