tisdag 28 december 2010

GUUUUULT!!

Nu när allting ute är vitt och har så varit sedan november längtar man ännu mer efter vår och grönska:) Gula blommor hör våren till eftersom de första vårblommorna är gula. Vintergäck, krokus, påskliljor etc. Nu tänkte jag visa några bilder på dagliljor under en period för jag längtar efter att snart kunna beställa lite fler sorter från både Frankrike och Tyskland:) Jag börjar med några gula sorter för att de som sagt är vårfärgen nummer ett:)
Den första är Hemerocallis ' Green Flutter' som är 60 cm hög och är lite gulgrön i färgen. Blomman är ca 7,5 cm i diameter. Den är en så kallad Late dvs. den påbörjar sin blomning 2-4 veckor efter "höjdpunkten" (juli-aug.) Min blommar alltså i början av augusti. Jag håller på att försöka "nöta in" dessa fakta så jag hoppas att jag har fattat det rätt annars hoppas jag att ni som kan rättar mig:)




Denna underbara daglilja heter H. ' Three Tiers' och har en varmt orangegul färg. Den är fylld och är 60 cm hög med en blomma som mäter 12 cm i diameter;) ML= Late Midseason den påbörjar alltså sin blomning 1-2 veckor efter "höjdpunkten". Min blommar i mitten av juli.









H. 'Aten' är en annan varmt orangegul daglilja som blir 75 cm hög med relativt stora blommor. Den är en stadig fin planta som verkligen pryder sin plats:) M= Midseason påbörjar sin blomning mitt på säsongen och min blommar också mycket riktigt då, slutet av juni- början av juli.



Detta är en som jag köpt som H. Double Dream' men eftersom jag brukar kolla mina dagliljor mot "Tinker's Gardens Daylily Database" för att få så korrekt namn o uppgifter som möjligt så tror jag tyvärr att detta är ytterligare en felnamnad planta:( Enligt Tinker's så är den nämligen mer åt det aprikosa hållet. Men en är vacker ändå:) I morgon kommer jag att visa några fler gula om ni orkar att titta:) annars är det bara att hoppa över.

6 kommentarer:

  1. Snygga allihop ! Jag gillar gult, helst den gulgröna nyansen på Green Flutter, och den sista dubbla var ju ursnygg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Så fina dagliljor! Visst hör gula blommor våren till, men jag har inget emot gula blommor hela säsongen!
    Ha det riktigt bra!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  3. Daglilja på andra bilden uppefrån är ju underbar.Ska skriva upp namnet.God forsättning.

    SvaraRadera
  4. ÅÅÅ jag vet att jag ska blunda då jag ser dagliljor:) men oj vad fina dom dubbla var...detta dagliljeträsk är stort!!
    såg att du kanske skulle få en Meum nästa år men om inte så ska jag se vad jag kan göra för dig...
    Ha det gott!!Berit

    SvaraRadera
  5. Den sista var/är rätt snygg. Gillar egentligen inte gula blommor men svagt gula, lite månskensgula kan vara fina. Visst är det lite konstigt att man bara 'ogillar' en speciell färg :-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera