torsdag 2 december 2010

Genomgång!

Igår kväll var vi i Uddevalla på "frölistegenomgång" ;) Det är ett bra och trevligt sätt att kunna lära sig mer om växterna. STA (Sällskapet Trädgårdsamatörerna) har ju en enorm fröförmedling där många medlemmar skickar in egenplockade frö från sina växter. De fröna sammanställs i en lista (enbart latinska namn) och sedan får medlemmarna beställa och köpa enligt regeln först till kvarn..... Då kan det vara bra att de olika kretsarna (Bohuslän och Dalsland är vår krets) ordnar så att man kan hjälpa varandra med genomgång av olika växter:)) Man kan ju inte kolla varje växt för då hade det tagit flera dagar tror jag, men några stycket blev det allt:) Vi skulle öppna lokalen i går så vid 16.30 en timma innan alla kom var vi i Folkets Hus helt själva;)) Detta foto är taget 17.00 från entrén ut mot centrum.

9 kommentarer:

  1. Vilken varm och vacker bild.
    Visst är det spännande varje år då frölistan kommer men som du skriver så skulle det gå åt mycket tid för att kolla alla fröerna. Mycket skojigare att göra det tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt, fick du något extra spännande tips på fröer? Jag vet aldrig vilka jag ska beställa så jag tar tacksamt emot alla tips. :)

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Ja frölistan var allt spännande, men jag slutade köpa från den när jag fick fröer från knölklocks istället för till en Adenophora jag ville ha. Hade tillräckligt med knölklockor som det var :-) :-) :-) Fast de hann ju sprida sig rätt bra ändå eftersom jag inte fattade det förrän andra pret då de började blomma :-) :-) :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Hoppas ni hade en trevlig kväll.
    Nu har jag varit inne på er hemsida och knyckt 2 bilder till BoD programmet. En av dem är helt underbar. Har nästan lust att lägga ut den på bloggen. Snacka om STA-are, de vet ingenting :-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Jag har inte riktigt insett att det snart är dags att sitta och hänga över listan och dregla över alla godbitar, som man förvisso ändå inte får att gro, om man nu mot förmodan får just dom fröerna men önskar som hetast.
    Jag är nog lite allmänt bakom i år, eller så har jag haft lite för mycket annat att göra, för jag känner att jag inte är riktigt med min tid. Hoppas att det blir bättring så småningom.
    Alltid trevligt iallafall att träffa andra frönördar som man kan tjabba lite med.
    Ha det gott. Elinore

    SvaraRadera
  6. Åh, det var länge sedan jag var på genomgång, i Upplandskretsen sist. Vad tipsades det om?

    SvaraRadera
  7. Helt rätt har du - man lär sig massor! Jag beställde ett år och fick läsa på ordentligt för att veta vad det var jag skulle köpa ;)
    Tänk snart.... kan man börja så :))
    Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Jag har sagt det förr vad mycket roligt du pysslar med. Hittade du några frö sorter som du fastnade för//Britt

    SvaraRadera
  9. Det var nog mest varningar för diverse invasiva växter;) och sådana som var svåra att få att gro. Annars var det väl ingen direkt växt som vi fastnade för, tiden räckte liksom inte riktigt till:)

    SvaraRadera