söndag 19 december 2010

4:e advent.

Idag var vi ute en stund i stallet och skolade ut lite fler Rhododendron:) Jag såg också att 8 st av Paeonia wittmaniana (Sidenpion) hade fått groddar i burken med fuktig vitmossa, så de har jag nu krukat upp och placerat inne hos sticklingarna. Här sitter jag och skriver namnskyltar till krukorna, i går kväll satte jag ut en liten julgran så att det blev lite julstämning även i stallet:))


Den här klematisen 'Westerplatte' tillhör gruppen storblommande (klippgrupp 3) och den är helt fantastisk till att blomma, från midsommar ungefär till långt in i oktober ibland:) Tog sticklingar i höstas och en har rotat sig;))))
Titta så fint den lille rackarn kommer:) Hoppas nu att jag kan hålla den vid liv till våren.

10 kommentarer:

  1. Vad håller ditt stall för inne temp där du har dina plantor? Det var ju en bra idee jag fick till kommande år att utnyttja stallet;)Kom gärna in med svaret till mig. Önskar dig en skön Jul.

    SvaraRadera
  2. Blomsterpyssel mitt i julstöket - så mysigt! Den där pionen låter mumsig!
    Eva

    SvaraRadera
  3. Mysigt att ha fingarna i jorden även mitt i vintern :) Roligt är det när en sådd eller stickningförökning tar sig, de växterna vårdar man ömt sedan :)
    Jag kom just på att jag har lite fröer jag tog i Ungern, som borde komma i jorden.... får ta det på jullovet, efter julafton blir det dags för trädgårdsår igen; titta på fröer, nästan dags att så penseer (om man nu gör det), och beskära vinstockarna=ta sticklingar.
    Ha det bäst :) ♥

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det såg ut, ett sånt där stall vore inte fel att ha och vara i på vintern. Hur varmt håller du? Vad roligt med clematisen, den var ju jättesnygg. Man blir alltid lika glad när något rotar sig tycker jag.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Lisa: kul att du hittat min blogg:) Vi har ca 17 grader varmt och ljus på 16 timmer/dygn.

    SvaraRadera
  6. En fin liten rackare, hoppas den kan hålla sig vid liv för den större var ju jättefin//Britt

    SvaraRadera
  7. Sidenpion har jag också sått, hoppas på samma fina resultat som du. Ser mysigt ut att sitta och skriva etiketter i stallet.
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Oj så mysigt de måste va att kunna hålla på med pytte-plantor mitt i vintern! avundas dig!
    Men snart får jag börja ställa iordning för frösådderna också, har ju ganska mycket perenner som ska ha kyl-period så..men ett helt stall vore inte fel!

    Ha en skön kväll!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  9. Funkar det fortfarande bra med nya lampan?
    Jag längtar lite......men samtidigt är det skönt att ha lite "plantledigt" ;)
    Ha en skön jul!!

    SvaraRadera
  10. Vad roligt att du lyckats rota din klematis, grattis.

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera